Høyre vil åpne for å gå gjennom mobiltelefonen til asylsøkere på grensen

Å gå gjennom mobiltelefon til asylsøkere kan gi viktige opplysninger om utlendingers identitet. På den måten kan vi luke ut dem som ikke har et reelt beskyttelsesbehov, og samtidig sikre at vi hjelper dem som virkelig trenger det.

Mari Holm Lønseth fotografert i profil utenfor Stortinget.
Høyre vil at politiet rutinemessig skal ha anledning til å visitere asylsøkere, også deres mobiltelefoner.
Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre

I dag er det få som søker asyl i Norge, men det vil være naivt å tro at dette vil vedvare. Vi må han et regelverk som er forberedt på at antallet asylsøkere vil øke, særlig når reiserestriksjonene opphever.

– Derfor vil Høyre at politiet rutinemessig skal ha anledning til å visitere asylsøkere, også deres mobiltelefoner. Det er et viktig verktøy for en mer effektiv asylprosess, sier stortingsrepresentant Mari Holm Lønseth (H), medlem av Kommunal- og forvaltningskomiteen.

– Asylprosessen er også viktig for å avdekke om noen kommer til Norge utgjør en fare for vår sikkerhet. Det kan være tilknytning til kriminalitet eller terror, legger hun til.

Flere, blant annet Politidirektoratet og PST, påpeker at forslag om en videre visitasjonsadgang vil kunne gjøre søknadsprosessen mer effektiv.

– Når asylsøkere kommer til Norge, må registreringsprosessen være rask og effektiv. Mange kommer til Norge uten reisedokumenter. Dessverre vet vi også at for mange ikke gir riktige opplysninger om identiteten sin. En falsk identitet skal ikke gi grunnlag for opphold i Norge. Dette handler om troverdigheten til asylsystemet på lang sikt, sier Lønseth.

Mobiltelefoner kan inneholde viktige opplysninger

Vi trenger regler tilpasset den digitale verden. Mange kommer uten reisedokumenter, men med mobiltelefon. En gjennomgang av mobiltelefonen vil kunne bidra til raskere saksbehandling, fordi de kan styrke eller svekke troverdigheten om opplysningene asylsøkeren gir om ID.

– Mobiltelefon kan inneholde opplysninger om reiserute, identitet, nettverk i hjemlandet. Det kan danne grunnlag for å vurdere om det asylsøkeren sier om egen identitet er riktig, og det kan danne grunnlag for å returnere asylsøkeren til et annet Dubin-land eller trygt tredjeland, sier Lønseth.