Høyre ba regjeringen innføre havneforbud: Nå skjer det

To uker etter at EU innførte sanksjoner om havneforbud mot russiske skip, følger Norge etter.
– Høyre har vært utålmodige, sier utenrikspolitisk talsperson i Høyre, Ine Eriksen Søreide.

– Forholdet til Russland er uansett varig endret, og vi stiller oss selvfølgelig sammen med våre venner, allierte og EU. Sanksjonene har størst effekt når vi gjør det sammen, sier Høyres utenrikspolitiske talsperson Ine Eriksen Søreide. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre.

Mens landene rundt oss for lengst har innført havneforbud, har Støre-regjeringen brukt lang tid på å fatte en beslutning om norsk havneforbud mot russiske skip.

– Problemet er at hvis det går for lang tid fra EU innfører det til vi gjør det, vil det bokstavelig talt gjøre oss til en frihavn for russiske skip, sa Ine Eriksen Søreide til VG for over én uke siden.

Fredag 29. april ble det imidlertid kjent at regjeringen omsider har besluttet å innføre forbud mot anløp av skip med russiske flagg.
– Det er bra at regjeringen omsider har konkludert på innføring av havneforbud, med de unntakene som er nødvendig. Det har Høyre bedt om i lang tid, og vi har gitt regjeringen ryggdekning for å gjøre dette i flere uker, sier Eriksen Søreide, som leder Stortingets utenriks- og forsvarskomité.

Hun mener at Norge må være aktive i å sanksjonere Russland, og har i flere omganger bedt regjeringen være raskere med å implementere EUs sanksjoner mot Russland.

– Høyre har vært utålmodige og signalisert til regjeringen at de må fatte en beslutning. Dette har vært til vurdering i regjeringen i flere uker. Vi har bedt om at det tas en rask beslutning fordi det nå har gått nesten to uker siden EU innførte sitt havneforbud. Jo lenger regjeringen har ventet, desto større har risikoen vært for at vi har anløp av skip som skulle vært sanksjonert.

Hvordan kan dette påvirke Norges forhold til Russland?
– Dette er en helt naturlig del av det sanksjonsregimet vi står sammen med våre allierte og venner i Europa om. Det er riktig at vi innfører det, og det er også riktig at vi gjør de unntakene som er nødvendig sett fra Norges posisjon.

– Forholdet til Russland er uansett varig endret, og vi stiller oss selvfølgelig sammen med våre venner, allierte og EU. Sanksjonene har størst effekt når vi gjør det sammen, understreker Eriksen Søreide.

Forbudet regjeringen nå har vedtatt gjelder også russisk varetransport over grensen. Unntakene som gjøres omfatter blant annet søk- og redningssamarbeid, fiskerisamarbeid og for Svalbard som følge av Svalbard-traktaten.

Ifølge NRK vil 2 av 3 anløp med russiske skip være omfattet av unntaket for havneforbudet. Ine Eriksen Søreide er likevel tydelig på at forbudet har effekt.

– Det sender et viktig signal til Russland når vi gjør dette sammen, mener hun.