Ine Eriksen Søreide blir medlem av internasjonalt fagutvalg

Høyre er glade for at Ine Eriksen Søreide er valgt til medlem av det nyopprettede lederutvalget (International Leadership Council, ILC) ved Center for European Policy Analysis (CEPA). Dette instituttet har som formål å bidra til styrking av det transatlantiske samarbeidet og det demokratiske verdifellesskapet.

Høyres utenrikspolitiske talsperson Ine Eriksen Søreide blir medlem av internasjonalt fagutvalg. Utvalget har som formål å bidra til styrking av det transatlantiske samarbeidet og det demokratiske verdifellesskapet.

Utvalget vil ledes av USAs tidligere sikkerhetsrådgiver, generalløytnant H. R. McMaster, og Tysklands tidligere forsvarsminister Annegret Kramp-Karrenbauer. Øvrige utvalgsmedlemmer finnes i oversikten lenger ned.

– Vi opplever nå en svært usikker tid, der Russlands brutale angrep på Ukraina har kastet verden ut i sikkerhetspolitisk uro. Det er større behov enn på svært lenge for samhold mellom verdens demokratier for å forsvare de demokratiske verdiene, og for tett transatlantisk samarbeid. Samarbeid og samhold med våre allierte er viktigere enn noen gang. Jeg er veldig glad for å delta i dette utvalget, som bringer sammen en rekke sentrale skikkelser i arbeidet for demokrati og sikkerhet. Jeg ser fram til gode og interessante diskusjoner sammen med erfarne og meningssterke politikere og fagpersoner om sikkerhetspolitiske og demokratiske utfordringer, og mulighetene for styrket samarbeid, sier Ine Eriksen Søreide.

Mer informasjon om utvalget:

Utvalget ble nedsatt 6. juli, og har sitt første møte i september. Foruten Ine Eriksen Søreide, består det av følgende personer:

• Anne Applebaum, Staff Writer, The Atlantic; Senior Fellow, SNF Agora Institute and Johns Hopkins School of Advanced International Studies; Pulitzer Prize winning author of Gulag: A History
  • Stephen Biegun, US Deputy Secretary of State (2019-2021); Visiting Policy Practitioner, Weiser Diplomacy Center, University of Michigan
  • Carl Bildt, Prime Minister, Kingdom of Sweden (1991-1994); Minister for Foreign Affairs, Kingdom of Sweden (2006-2014); Special Envoy for the Access to COVID-19 Tools Accelerator, World Health Organization
  • Francis Fukuyama, Political Scientist; Author of The End of History and the Last Man; Olivier Nomellini Senior Fellow, Freeman Spogli Institute for International Studies, Stanford University
  • Timothy Garton Ash, Historian; Political Author; Professor of European Studies, Oxford University
  • Toomas Hendrik Ilves, President, Republic of Estonia (2006-2016); Minister of Foreign Affairs, Republic of Estonia (1996-1998, 1999-2002); Member of the European Parliament (2004-2006)
  • Matthew Kaminski, Editor-in-Chief, POLITICO
  • David Kramer, US Assistant Secretary of State for Democracy, Human Rights, and Labor (2008-2009); Managing Director, Global Policy, George W. Bush Institute
  • Ivan Krastev, Political Scientist; Author; Chair, Centre for Liberal Strategies
  • Linas Linkevičius, Minister of Foreign Affairs, Republic of Lithuania (2012-2020); Minister of National Defense, Republic of Lithuania (1993-1996, 2000-2004)