Tina Bru: – Vi er bekymret

Onsdag kom regjeringen med en omfattende endring av det norske skattesystemet.

Tina bru
– Denne skatteøkningen som kommer over natten viser ikke akkurat en vilje til å prioritere, sier Høyres finanspolitiske talsperson, Tina Bru. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Tidligere denne uken varslet statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum pressekonferanse. Onsdag var fasiten klar. Støre-regjeringen innfører grunnrenteskatt på havbruk og vindkraft.

Samtidig økes skattesatsen for vannkraft og det innføres en ekstraordinær avgift på vann- og vindkraft grunnet de høye strømprisene.

– Regjeringen har i dag kommet med en svært omfattende endring av det norske skattesystemet. Nå må vi bruke tid til å sette oss inn i hva regjeringen foreslår, og få en oversikt over hva forslagene betyr for ulike næringer, sier Høyres finanspolitiske talsperson Tina Bru.

Økt skatt for folk og bedrifter

De nye skattene skal gi hele 33 milliarder kroner ekstra inn i statsbudsjettet. Dette mener Bru er veldig mye penger i en tid hvor statens inntekter aldri har vært høyere.

– Vi er bekymret for omfanget av de varslede endringene, som kommer på toppen av allerede kraftige skatteskjerpelser i statsbudsjett for i år. I neste uke legges neste års statsbudsjett frem, og vi frykter at dagens nyheter bare er starten, og at skattene skal videre opp for folk og bedrifter, fortsetter Bru.

Regjeringen har varslet et stramt budsjett og varslet at skattene skal økes for folk og bedrifter. Dette i en tid hvor kostnadene øker på alle områder.

– Denne skatteøkningen som kommer over natten viser ikke akkurat en vilje til å prioritere. Det at staten tjener mye penger på rekordhøye kraftpriser, bør ikke føre til en enda større offentlig sektor. Det er ikke bra om regjeringen nå kjøper seg fri fra prioriteringer, ved å velte regningen over på næringslivet.

Fremtidens kraftproduksjon

Høyres energipolitiske talsperson Nikolai Astrup er enig med Støre-regjeringen om at kraftbransjen må bidra mer til fellesskapet med sine ekstraordinære inntekter. Samtidig må det bygges ut veldig mye ny kraftproduksjon de neste årene.

– Vi er bekymret for at summen av de foreslåtte endringene vil bremse investeringene i ny kraftproduksjon i en tid hvor vi har enormt behov for ny kraft. Der grunnrenteskatt virker nøytralt på investeringene, vil høyprisbidraget være en ren inndragning av investeringsevne.

Dette mener Astrup kan bidra til å forlenge kraftkrisen.

Svekket verdiskaping

– Det er overraskende at mange av sjømatprodusentene som skaper jobber og bosetting langs kysten over natten opplever en tredobling av skatten, sier Høyres næringspolitiske person Linda Hofstad Helleland.

Hun mener at summen av økte skatter som bedriftene nå opplever, svekker verdiskapingen og investeringsviljen.

– Høyre er bekymret for hva dette vil bety for jobbene, ikke minst i distrikts-Norge, avslutter Helleland.