Den internasjonale eldredagen

1. oktober hvert år rettes søkelyset mot eldres rett på god helse og livskvalitet.

Erna Solberg og Erlend Svardal Bøe
Partileder Erna Solberg og Erlend Svardal Bøe legger frem Høyres plan for et aldersvennlig samfunn.
Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

– Høyres mål for et mer aldersvennlig samfunn er at de eldre ikke må bli gamle for tidlig, og at de må anerkjennes som verdifulle bidragsytere i samfunnet, sier Stortingsrepresentant Erlend Svardal Bøe.

Vi lever lengre og vi blir flere eldre i Norge. De neste 30 årene vil antallet mennesker over 70 år dobles. Det forteller først og fremst at vi har god helse, noe som er bra. Men det gir også oss som samfunn utfordringer – og løsningene, de må vi finne nå. Mange eldre er ensomme i alderdommen. Noen føler seg utrygge hjemme fordi huset ikke er tilrettelagt for en kropp som ikke er like sprek som før.

– Fremtidens eldre har høyere utdanning, er friskere og ønsker nå å delta og bidra i samfunnet. Vi må legge bedre til rette for at hver enkelt kan bruke ressursene sine, fortsetter Svardal Bøe

Løsninger som tilrettelegger for eldre

Eldredagen 2022 skal være en anerkjennelse av, og en påminnelse om, den viktige rollen eldre spiller i det å møte globale utfordringer og bidra til løsninger med motstandskraft og styrke. Skal Norge bli et aldersvennlig samfunn må vi ha løsninger som tilrettelegger for de eldre.

– Høyre har alltid jobbet for god politikk for eldre. Kvalitetsreformen «Leve hele livet» og «Et aldersvennlig samfunn» har flere gode tiltak for en bedre eldreomsorg og en bedre hverdag for eldre. På merkedager som dette er det viktig å løfte fram hvor viktig det er å alltid jobbe for et bedre aldersvennlig samfunn.

– Den internasjonale eldredagen er viktig for å sette et mer aldersvennlig samfunn på dagsorden, sier Erlend Svardal Bøe. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Trygge boliger, sentralt plassert slik at alderen ikke blir et hinder for et normalt hverdagsliv. Dørstokkmilen må bli kortere, både til naboen for å slå av en prat, og til butikken for å handle melk og brød. Eldre må få opplæring og støtte til å mestre digitale verktøy og må inkluderes i det digitale fellesskapet. Det må også finnes gode fysiske, sosiale og kulturelle aktiviteter som eldre kan delta i, og tilbudet for psykisk helse til eldre må bli bedre – slik at færre blir ensomme når årene går.

Ingen eldre skal oppleve å ikke få bidra

– Den internasjonale eldredagen er viktig for å sette et mer aldersvennlig samfunn på dagsorden. For Høyre handler det å skape et aldersvennlig samfunn om hva vi som samfunn kan gjøre for at hver enkelt skal kunne bruke ressursene sine i møte med alderdommens utfordringer og muligheter. Høyre mener at ingen eldre skal oppleve å ikke få bidra. Samfunnet må derfor tilpasses eldre på en bedre måte, sier Svardal Bøe.

Alle eldre fortjener gode hverdager. De fleste av oss vil leve egne og selvstendige liv, og så skal det offentlige selvsagt trå til med et hjelpe- eller omsorgstilbud når behovet er der og helsen svikter. I et aldersvennlig samfunn må vi legge til rette for at hver enkelt kan bruke ressursene sine i møte med alderdommens utfordringer og muligheter. Ingen eldre skal oppleve å ikke kunne få bidra. Mange kan fremdeles det, og må få muligheten til det.

Les mer om Høyres plan for et aldersvennlig samfunn.