Høyre-gjennomslag for bedre folkehelse

Høyre har fått flere gjennomslag i Stortinget for å bedre folkehelsen i Norge.

Stortingsrepresentant Erlend Svardal Bøe og Høyre fikk i Stortinget flertall for egen stortingsmelding om BPA-ordningen og at regjeringen skal se på apotekenes rolle i vaksinasjonsarbeidet.

I behandlingen av folkehelsemeldingen i Stortinget fikk Høyre gjennomslag for blant annet at regjeringen skal legge frem en stortingsmelding om ordningen med brukerstyrt personlig assistanse (BPA) og at bruken av grønn resept skal økes for å bekjempe inaktivitet, fedme og overvekt.

Høyres tiltak for å øke vaksinasjonsgraden og forebygge ensomhet

Det å bekjempe smittsomme sykdommer er viktig, noe vi alle ble godt kjent med under pandemien. Høyre er et av få partier som har gått inn for et voksenvaksinasjonsprogram. Regjeringen varslet at de skulle legge frem et voksenvaksinasjonsprogram i forbindelse med folkehelsemeldingen, men det løftet fulgte de ikke opp.

– Det er synd at det ikke ble flertall for å få fortgang i arbeidet med å innføre et voksenvaksinasjonsprogram, som kunne bidratt til høyere vaksinasjonsgrad i befolkningen og som ville satt vaksineanbefalingene bedre i system slik at de ble enklere for folk å følge, sier saksordfører og medlem av helse- og omsorgskomiteen Erlend Svardal Bøe.

Selv om folkehelsen jevnt over er god, er det fortsatt utfordringer vi må løse. Ensomhet er et vedvarende og voksende problem blant unge og eldre. Særlig etter koronapandemien, hvor mange fikk føle på ensomhet, er dette et av de viktigste områdene vi må følge opp i etterkant av koronapandemien.

– Regjeringen har ikke på tilstrekkelig måte fulgt opp gjennomslaget Høyre fikk på Stortinget i fjor om å utarbeide en nasjonal og forpliktende handlingsplan for å forebygge og redusere ensomhet. Regjeringen vil isteden vurdere å gjøre dette i 2025. Det er alt for sent, for defensivt og Høyre er skuffet over at regjeringen ikke tar ensomhet som helseutfordring nok på alvor. Det er også skuffende at de andre partiene, som opprinnelig var med på forslaget, ikke viser handlekraft når regjeringen somler, sier Svardal Bøe.

Utvikling av ordningen med grønn resept kan bidra til forebygging av ikke-smittsomme sykdommer

Andelen med fedme og diabetes i Norge øker, og mange i Norge sliter med andre ikke-smittsomme sykdommer som hjerte- og karsykdom og demens. Samtidig er det flere som er for lite aktive sett opp mot helsefaglige råd om antall timer fysisk aktivitet i uken. Høyre mener at det må fokuseres mer på fysisk aktivitet som virkemiddel for å forebygge ikke-smittsomme sykdommer som reduserer livskvaliteten.

– Høyre mener at trening må foreskrives på samme måte som vi foreskriver medisin. Derfor vil Høyre forsterke ordningen med grønn resept med å se på nye oppfølgningsmodeller, som for eksempel mer veiledning for kosthold og fysisk aktivitet. Det vil gjøre at flere får mer og bedre hjelp til å få en sunnere livsstil, sier Svardal Bøe.

Fysisk aktivitet fremmer god helse, gir overskudd og er et viktig og veldokumentert virkemiddel i forebygging og behandling av flere diagnoser og tilstander.

– Det er ikke slik at fysisk aktivitet stanser aldringsprosessen eller erstatter medisin i alle tilfeller, men det kan være med på å gi folk en bedre alderdom og en bedre fysisk og psykisk helse. Derfor foreslo Høyre å se på nye oppfølgningsmodeller til ordningen med grønn resept. Dette er vi glad for at vi fikk gjennomslag for, da vi tror det kan bidra til bedre folkehelse i Norge, avslutter Svardal Bøe.

Oppsummert gjennomslagene Høyre har fått i folkehelsemeldingen:

• Stortinget ber regjeringen legge frem en stortingsmelding om ordningen med brukerstyrt personlig assistanse (BPA) basert på NOU 2021:11 Selvstyrt er velstyrt. Stortinget ber regjeringen komme tilbake på egnet måte.

• Stortinget ber regjeringen om å videreføre og utvikle modellutviklingsprogrammet for klinisk ernæringsfysiolog som ressurs for omsorgstjenesten.

• Stortinget ber regjeringen se på hvordan apotekenes rolle i vaksinasjonsarbeidet kan styrkes, blant annet for å øke vaksinasjonsgraden i befolkningen og sikre riktig legemiddelbruk. Stortinget ber regjeringen komme tilbake på egnet måte.

• Stortinget ber regjeringen legge til rette for økt bruk av grønn resept og ber regjeringen utrede nye oppfølgingsmodeller til grønn resept, for eksempel med mer veiledet aktivitet og kosthold. Stortinget ber regjeringen komme tilbake på egnet måte.

Stortinget ber regjeringen klargjøre i regelverket for merverdiavgift at svømmehaller som drives av kommuner, herunder interkommunale selskap, på ikke-kommersiell basis, er berettiget kompensasjon for merverdiavgift.