Enighet om kvotemeldingen

Høyre har sammen med de borgerlige partiene inngått avtale med regjeringen om kvotemeldingen.

Stortingsrepresentant for Høyre, Olve Grotle.
Høyre og stortingsrepresentant Olve Grotle har fått gjennomslag for å forslag som gjør det bedre og enklere for fiskeindustrien å bearbeide fisk og øke verdiskapingen.

Fiskerinæringen har vært opptatt av at et bredt politisk flertall på Stortinget stiller seg bak kvotemeldingen. Høyre går sammen med de andre borgerlige partiene og regjeringen, og sikrer et bredt flertall.

Dette skaper den forutsigbarhet i næringen som gjør at det kan investeres og skapes enda flere jobber i distriktene.

– Fiskeri er en av de viktigste næringene vi har. I Høyre er vi stolt av fiskerinæringen vår, og er derfor glade for at et bredt flertall står bak kvotemeldingen, sier Olve Grotle, fiskeripolitisk talsperson i Høyre.

– Dette gir næringen det de har etterspurt. Forutsigbarhet, stabilitet og gode rammevilkår. Dette sysselsetter titalls tusen personer langs hele kysten vår. Nå får fiskerinæringen den tryggheten de trenger for å gjøre nødvendige investeringer for å møte fremtiden, og håndtere overgangen til det grønne skiftet på en bedre måte, sier Grotle videre.

Høyre har fått gjennomslag for flere viktige saker i kvotemeldinga. Det viktigste av alt er reduksjon i den uheldige kvoteoverflyttingen fra hav til kyst, som store deler av næringen, NHO og LO har reagert sterkt på. Nå har man funnet enighet om en balansert ordning som både hav- og kystflåten kan leve med.

På enkeltpunkter har Høyre forbedret og fått gjennomslag:

• Eierkonsentrasjonsbegrensningen
    • Løftet til 1,5 prosent og ikke 1 prosent som var regjeringens forslag
    • Bestemt at de rederier som er over 1,5 prosent fortsatt skal få lov til å være det
  • Viktige, avklarte spørsmål som modell X når det gjelder struktur.
  • Avklaring på at hjemmelslengde skal gjelde.
  • Trål- og sildestigen gjeninnføres, noe som gir fleksibilitet næringen ønsker.
  • Det har vært viktig at ID-kvotefordelingen også skal gjelde for båter som fisker pelagiske arter, og det har vi fått inn i avtalen. ID-kvotefordelingen innebærer også en omstrukturering for den minste flåten, hvor man kan bruke to kvoter for to båter på en båt.

– Høyre har også fått gjennomslag for å forbedre, og ta inn flere av de forslagene bearbeidingsutvalget kom med. Det vil si forslag som gjør det bedre og enklere for fiskeindustrien å bearbeide fisk og øke verdiskapingen. Her skulle vi gjerne ha fått inn flere tiltak, men det arbeidet tar vi opp igjen når regjeringen legger frem sin varslede fiskeindustrimelding, sier Grotle.

For to år siden tok Høyre initiativ til en nullvisjon for dødelighet blant fiskere. Verken dette eller HMS for fiskere var nevnt i kvotemeldingen. Høyre har nå fått gjennomslag for at det i alle offentlige rapporter og meldinger fremover skal løftes og settes fokus på.