Høyre ønsker fire nye fraksjonsledere velkommen!

Erfarne profiler skal fronte Høyre på utdanning, energi og miljø, justis og næring.

Margret Hagerup, Mathilde Tybring-Gjedde, Mari Holm Lønseth og Nikolai Astrup

Høyres stortingsgruppe har gleden av å presentere fire nye fraksjonsledere som skal bidra til å styrke partiets arbeid på viktige politiske områder. De nye lederne bringer med seg engasjement, erfaring og klare visjoner for fremtiden.

Vi ønsker Margret Hagerup, Mathilde Tybring-Gjedde, Mari Holm Lønseth og Nikolai Astrup velkommen i nye roller.

Margret Hagerup
Margret Hagerup – Utdanningspolitisk talsperson

Margret tar over som Høyres nye utdanningspolitiske talsperson. Hun etterlyser en større debatt om hvordan fremtidens skole skal utformes og mener at politikerne må fokusere mer på hva som gir kvalitet og innhold i skolen.

Hun er opptatt av å sikre at læreren er sjefen i klasserommet, og vil ha større satsing på grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving og regning. Hun ønsker også en mer praktisk og variert ungdomsskole og en tettere kobling mellom skole og næringsliv. Dette inkluderer flere alternative opplæringsarenaer, et yrkesfaglig valgfag på ungdomsskolen, og en styrking av rådgivningstjenesten.

Mathilde Tybring-Gjedde smiler
Mathilde Tybring-Gjedde – Klima- og energipolitisk talsperson

Mathilde blir ny klima- og energipolitisk talsperson i Høyre. Hun legger vekt på forutsigbarhet og ønsker en energipolitikk som bygger videre på Norges stolte industrihistorie både til sjøs og på land.

Hun vil jobbe for en omstilling av norsk sokkel innenfor rammene av klimamålene, med lavest mulig utslipp fra olje- og gassutvinning. Hun ser også viktigheten av å lete etter mer gass for å sikre norsk og europeisk energiproduksjon, spesielt i den nåværende sikkerhetspolitiske situasjonen.

Mari Holm Lønseth fotografert i dress utenfor stortinget.
Mari Holm Lønseth – Justis- og innvandringspolitisk talsperson

Mari blir Høyres nye justis- og innvandringspolitiske talsperson. Hun er bekymret over nedgangen i antall politifolk i Norge samtidig som kriminaliteten øker. Hun trekker paralleller til situasjonen i Sverige, hvor ungdoms- og gjengkriminalitet er et voksende problem.

Lønseth har fem klare løfter: Flere politifolk der det trengs, et oppgjør med gjengene, tiltak for ungdom i risikosonen, styrking av innsatsen mot overgrep mot barn, og innstramning av innvandringspolitikken.

Nikolai Astrup
Nikolai Astrup – Næringspolitisk talsperson

Nikolai tar over som Høyres nye næringspolitiske talsperson etter Linda Hofstad Helleland. Han har tidligere erfaring fra finans, transport, energi, miljø og digitalisering, og mener at disse områdene samles i en høyere enhet i næringspolitikken.

Astrup ønsker å være en ombudsmann for næringslivet og understreker viktigheten av forståelse for hva det innebærer å drive en bedrift i Norge. Han kritiserer regjeringens skatteendringer og ønsker at Norge skal være det mest attraktive landet i Europa for investering, arbeid og livskvalitet.

Vi ser frem til å følge deres arbeid og ønsker dem lykke til i nye roller!