Fremmer 15 nye forslag i kampen mot kriminalitet

Omvendt voldsalarm og raskere utvisning av utlendinger som begår kriminalitet er to av 15 nye forslag fra Høyre.

Mari Holm Lønseth
Justispolitisk talsperson, Mari Holm Lønseth. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Politiet slår alarm i kampen mot økt gjeng- og ungdomskriminalitet. Nestleder i Politiets Fellesforbund Vest, Olve Ekeli Nystuen, peker på et manglende samsvar mellom regjeringens ønske om å «knuse gjengene» og pengestøtten politiet faktisk får.

Nylig var Høyre-leder Erna Solberg og justispolitisk talsperson Mari Holm Lønseth på besøk i Bergen. Norges nest største by har i dag 0,76 politifolk per tusen innbyggere. Sist Høyre styrte nådde vi målet om to politifolk per tusen innbygger i hele landet. Solberg og Holm Lønseth er ikke imponert over distriktskontorene regjeringen har åpnet den siste tiden. De vil heller prioritere flere politifolk ute på gatene.

– Det er ikke kontorer med åpningstid to ganger i uken som stopper kriminaliteten, sier Mari Holm Lønseth. Hun understreker at vi ikke bare trenger penger og folk, men også lovendringer. Høyre har derfor lagt frem 15 forslag for å bekjempe den økende kriminaliteten.

– Hvis Ap og Sp hadde ønsket det, kunne vi laget flertall for alt dette nå, sier Holm Lønseth.

Høyre ønsker flere politifolk ute på gatene heller enn lokale politikontor som er åpne et par ganger i uken.

Disse 15 konkrete forslagene fremmet Høyre:

1. Mulighet til å pålegge gjengkriminelle omvendt voldsalarm. Det vil si at politiet varsles hvis trusselutøveren bryter den pålagte forbudssonen.

2. Utvide påtalemyndighetenes mulighet til å ilegge multikriminelle gjengmedlemmer oppholdsforbud uten domstolsbehandling.

3. Legge til rette for å innføre permanent områdebevæpning i utsatte områder. Politimestrene skal få større myndighet til å avgjøre hvor dette skal iverksettes.

4. Sikre politiet hjemmel til å benytte fotlenke på personer som er ilagt oppholdsforbud.

5. Legge til rette for kveldsåpne skoler og fritidsaktiviteter, særlig rettet mot barn og unge i lavinntektsfamilier og i levekårsutsatte områder.

6. Fjerne hindringer i taushetsplikten som gjør at informasjon ikke kan utveksles mellom politi, kommune, fylkeskommune, skole og barnevern om unge i risikosonen for kriminalitet.

7. Sørge for én-til- én oppfølgning av unge i faresonen gjennom flere kommunale samarbeidsprosjekt.

8. Sikre politiet hjemmel til å pålegge mindreårige og foreldre å møte politiet før lovbrudd blir begått.

9. Hjemle idømmelse av oppholdsforbud i bestemte områder i bestemte tidsrom for den som dømmes for gjengrelatert kriminalitet.

10. Utrede nødvendige lovendringsforslag for å innføre visitasjonssoner for våpenkontroll.

11. Fremme nødvendige lovendringsforslag for å sikre at vold og tvang av særlig ydmykende karakter straffes.

12. Fremme nødvendige lovendringsforslag for å sikre at straffene for flere straffbare forhold begått samtidig økes.

13. Fremme nødvendige lovendringsforslag for å sikre en kraftig skjerpelse av straffenivået for ulovlig våpenbesittelse.

14. Kriminalisere utnyttelse av barn og unge til ulovlig virksomhet. Lovverket bør gjøre det straffbart å ansette, betale, instruere, overlevere eiendeler til, eller på annen måte involvere noen som er under 18 år i kriminell virksomhet.

15. Sikre at utlendinger som har begått kriminalitet, eller som det er grunn til å tro at vil begå kriminelle handlinger, bortvises eller utvises fra landet raskere.