Det går alltid et tog – eller ikke
Et nytt monopolselskap er ikke løsningen for å få orden på togtrafikken, skriver Kristin Ørmen Johnsen og Trond Helleland.
Av Trond Helleland, transportpolitisk talsperson i Høyre og Kristin Ørmen Johnsen fylkesleder Buskerud Høyre. Innlegget ble først publisert i Drammens Tidende.
Statsråden startet året med en jernbanetale der han lanserte et punktlighetsløfte: Flere tog skulle være i rute i 2024 enn i 2023.
Vi kan vel konstatere at det ikke skjer. Som brukere av tog mellom Drammen og Oslo er erfaringen at det ikke bare er mangel på punktlighet som er problemet, men også mangel på materiell. Å stå som sild i tønne og samtidig være forsinket er dagligdags.
Statsråden skylder på forrige regjering, det var ikke nok penger til vedlikehold og konkurranseutsetting av togstrekninger. Nå viser Riksrevisjonens rapport at Stortinget omtrent har doblet pengene til jernbane siste åtte årene. Samtidig viser Bane Nors egen punktlighetsstatistikk at togene har blitt mindre og mindre presise.
Det finnes ikke bevis for at jernbanemonopol gir best kundetilfredshet. Transportøkonomisk Institutt har sett på foreløpige erfaringer med konkurranseutsetting av Gjøvik-banen: De fant at konkurransen har bidratt til lavere kostnader for det offentlige og et bedre tilbud for passasjerene, uten at det har gått på bekostning av de ansattes arbeidsvilkår.
Siden SJ Norge, Go -Ahead og Vy Bergensbanen tok over driften av de konkurranseutsatte jernbanestrekningene har det kommet rundt 200 nye avganger per uke. At frekvensen øker, bidrar til å gi et bedre tilbud til de reisende.
Ikke nok med at regjeringen ønske å stanse konkurranseutsettingen av persontrafikk, så ønsker statsråden å slå sammen Flytoget og Vy. Fra et kundeperspektiv er det imidlertid en svært dårlig idé å slå sammen disse.
Flytoget er en ubetinget suksess, og selskapet har bidratt til at mye av trafikken til Oslo Lufthavn foregår kollektivt. Flytoget er en liten operatør sammenlignet med Vy, som er Nordens største transportselskap. Flytoget har vært førende på kundetilfredshet, har høy tillit hos sine kunder og er et av selskapene i Norge med best omdømme. Innovasjon har stått i høysetet.
Høyre ønsker mer konkurranse, ikke mindre. Det er viktig å presisere at konkurranse ikke er et mål i seg selv, men et verktøy for innovasjon, kvalitet og pris. Konkurranseutsetting har ført til flere avganger.
Det er fortsatt behov for å utvikle jernbanesektoren – med nytt materiell, flere avganger og nye baner. I Buskerud er to tog i timen til Kongsberg og Ringeriksbanen prioritet. Tog er et ypperlig transportmiddel, det er miljøvennlig og effektivt for persontrafikk og gods. En gjennomgang av jernbanesektoren viser uklare ansvarsforhold, uklare styringssignaler, mangel på felles strategi og dårlig koordinering.
Vi mener kundefokus og økonomiske insentiver i avtaler mellom aktørene er veien å gå for å sikre en samordnet jernbanesektor. Et nytt monopolselskap er ikke løsningen.