Arkivert artikkel

Bedre togtilbud og penger tjent når Vy skal kjøre Bergensbanen

Vy skal kjøre tog mellom Oslo og Bergen. –Dette viser at konkurranse virker.

Vy skal kjøre tog mellom Oslo og Bergen. –Dette viser at konkurranse virker, sier Helge Orten (H).

–Det er gledelig å se at norske Vy vinner konkurranser om norske togstrekninger i sterk konkurranse med utenlandske aktører, sier Helge Orten (H), leder av Stortingets transportkomité.

Trafikkpakke 3 (Vest) er den tredje trafikkpakken som er lagt ut for konkurranse om togtrafikken i Norge. Trafikkpakken omfatter all trafikk med persontog på Bergensbanen og Vossebanen. Det betyr alle fjerntog mellom Oslo og Bergen, alle regiontog på strekningen Bergen-Voss-Myrdal og alle lokaltog mellom Bergen og Arna.

Vy tog får kontrakt på inntil elleve år og skal starte opp trafikken fra desember 2020.

–For dette får staten betalt 2,2 milliarder kroner på elleve år, der vi tidligere betalte 200 millioner i året. Det frigjør ressurser til å videreutvikle norsk jernbane, fortsetter Orten.

Bedre tilbud til de reisende

–Vy har lagt opp til flere avganger, bedre nattogtilbud og bedre servicetilbud. Det er viktig når vi i fremtiden skal få flere til å reise med tog, sier Orten.

Orten er glad for å se at bransjen evner å tenke nytt for å løse oppgavene på en smartere måte.

–Venstresidens skremmebilde av reformen faller fra hverandre bit for bit. SV og Ap har anklaget oss for å svekke Vy med vilje. Dagens tildeling viser at de er på ville veier, avslutter Orten.