Arkivert artikkel

–Ekstremværet er en del av en trend

–Jeg tror folk er bekymret over det de ser. Derfor er det bra at regjeringen fører en aktiv klimapolitikk for å få utslippene ned, sier Høyres miljøpolitiske talsperson, Tina Bru, om den uvanlig varme sommeren i store deler av Norge.

Årets sommer har vært uvanlig varm i store deler av Norge. For mange har varmen bidratt til mye strandkos, tid på sjøen, og gode minner.

–Varmen har likevel også en bakside, som den ekstreme tørken er et bevis på. Det uvanlig fine været føyer seg inn i trenden vi har sett de siste årene med mer ekstremvær, påpeker Bru.

Global oppvarming

Global oppvarming er et stort problem, og til tross for at det foreløpig er for tidlig å konkludere definitivt, mener Bru at klimaforandringene er en sannsynlig forklaring på sommeren.

–Det ville ikke overraske meg om det blir konklusjonen. Været skifter og blir mer ekstremt i begge retninger. Vinteren var veldig kald, og nå er sommeren uvanlig varm. Det er slik klimaendringer fungerer, sier Bru.

Temperaturutviklingen de siste 50 årene har vist økende temperaturer. På 100 år har den globale temperaturen steget med én grad. Klimaforskere mener det er omtrent 100 % sannsynlig at dette skyldes menneskelig aktivitet.

–Sommeren kan leses inn i den større trenden med mer ekstremvær. Jeg har full forståelse for at mange på den ene siden er fornøyd med å ha fått en fin sommer, samtidig tror jeg også at folk er bekymret over at været trolig skyldes de globale klimaendringene. Det må vi politikere huske på. Heldigvis har vi en regjering som fører en ansvarlig klimapolitikk. Utslippene våre går ned, og regjeringen vil fortsette å jobbe målrettet for å nå klimamålene vi har satt oss, avslutter Bru.

Les mer om Høyres miljøpolitikk