Arkivert artikkel

– Sammen bidrar vi til et tryggere Norden

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen møtte sine nordiske kolleger for første gang under forsvarsministermøtet i NORDEFCO 6. november. – Sammen bidrar vi til et tryggere Norden, sier han.

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen. Foto: CFWesenberg/kolonihaven

De nordiske landene samarbeider innen forsvar og sikkerhet gjennom samarbeidet i NORDEFCO, og skrev mandag under på en avtale om utveksling av radardata.

– I lys av en ny sikkerhetspolitisk situasjon har de nordiske land de seneste år forsterket samarbeidet innenfor sikkerhet og forsvar. I rammen av NORDEFCO har vi styrket den sikkerhetspolitiske dialogen, og videreutviklet det praktiske samarbeidet, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen til regjeringen.no.

– Avtalen om et forsterket samarbeid innenfor luftovervåking som vi skrev under på i dag er et godt eksempel på dette.

Avtalen vil gjøre det mulig for de nordiske landene å utveksle radardata, som gir oversikt over aktivitet i luftrommet. Utvekslingen vil bygge videre på de systemene som allerede eksisterer.
– De nordiske landene vil på denne måten få et bedre totalbilde over hva som skjer i luftrommet i vår region, sier han.

Les gjerne mer på regjeringen.no

Les gjerne mer om vår forsvarspolitikk her