Arkivert artikkel

Minst eiendomsskatt per innbygger med Høyre-ordfører

Høyre-ordførere krever inn minst eiendomsskatt per innbygger. Det viser, ifølge Dagbladet, ferske tall fra SSB.

Høyre-styrte kommuner er villige til å prioritere og drive effektivt

Av de 10 kommunene som krever inn mest eiendomsskatt styres seks av Ap, mens de fire øvrige har ordførere fra Frp, Sp, Venstre og fellesliste.

Høyres Ove Trellevik, som sitter i Stortingets kommunalkomité, sier følgende til Dagbladet:

– Landsoversikten for eiendomsskatten er gledelig lesning. Den viser at Høyre er det partiet som krever inn minst per innbygger. Mitt inntrykk er at man i Høyre-styrte kommuner er villige til å prioritere og til å drive effektivt.

132 av landets 422 kommuner krevde ikke inn eiendomsskatt på bolig/fritidsbolig i 2018. I de 75 kommunene som er styrt av Høyre betaler innbyggerne i gjennomsnitt 859 kroner i året i skatt for bolig og fritidseiendom. Deretter følger fem Frp-styrte kommuner med 1151 kroner, knepent foran 17 KrF-styrte kommuner med 1156 kroner og 99 Senterparti-styrte med 1406 kroner. I de 200 kommunene der Arbeiderpartiet har ordføreren koster det innbyggerne i snitt 1810 kroner, mens sju Venstre-styrte kommuner krever inn 2058 kroner. I 18 kommuner styrt av felleslister utgjør eiendomsskatt på bolig og fritidseiendom 2506 kr i gjennomsnitt i året.

Eiendomsskatt gir ikke nødvendigvis gode tjenester

–Faren er at det blir ei sovepute for kommunestyrene. Eiendomsskatt er en veldig lettvint løsning der man bare laster utgifter over på innbyggerne. Når den først er innført, er det uhyre vanskelig å bli kvitt den etterpå. Derfor er det bedre for kommunen å ha et nøkternt forbruk hele veien, avslutter Trellevik.

Venstre-ordfører Eivind Brenna uttaler for øvrig i saken at han mener –at eiendomsskatt burde vært en nasjonal ordning. Men i en liten kommune som vår (Vestre Slidre red. anm.) trenger vi pengene.

SV er slått sammen med Ap siden de har ordføreren kun i Oslo og samarbeider med Ap der. Isolert sett ligger dette partiet lavest fordi deres ene ordfører – i Oslo – med sitt høye folketall får et snitt på 723 kr.

Se hele kommuneoversikten hos SSB (tabell: Eiendomsskatt boliger og fritidsboliger)