Vi fortsetter det grønne skiftet
Det blir dyrere å forurense, men billigere å velge miljøvennlig, sier statsminister Erna Solberg. Sammen med finansminister Siv Jensen presenterte hun i dag regjeringens forslag til grønt skatteskifte.
![](https://res.cloudinary.com/hoyre/images/f_auto,q_auto/v1607435312/Nye%20hoyre.no/Hovedside/kommunalkonferansen--foto-hans-kristian-thorbjornsen_153187ab1c/kommunalkonferansen--foto-hans-kristian-thorbjornsen_153187ab1c.jpg?_i=AA 1200w, https://res.cloudinary.com/hoyre/images/w_300,h_200,c_scale/f_auto,q_auto/v1607435312/Nye%20hoyre.no/Hovedside/kommunalkonferansen--foto-hans-kristian-thorbjornsen_153187ab1c/kommunalkonferansen--foto-hans-kristian-thorbjornsen_153187ab1c.jpg?_i=AA 300w, https://res.cloudinary.com/hoyre/images/w_1024,h_683,c_scale/f_auto,q_auto/v1607435312/Nye%20hoyre.no/Hovedside/kommunalkonferansen--foto-hans-kristian-thorbjornsen_153187ab1c/kommunalkonferansen--foto-hans-kristian-thorbjornsen_153187ab1c.jpg?_i=AA 1024w, https://res.cloudinary.com/hoyre/images/w_768,h_512,c_scale/f_auto,q_auto/v1607435312/Nye%20hoyre.no/Hovedside/kommunalkonferansen--foto-hans-kristian-thorbjornsen_153187ab1c/kommunalkonferansen--foto-hans-kristian-thorbjornsen_153187ab1c.jpg?_i=AA 768w)
Avgifter på klimagassutslipp og drivstoff økes med om lag 1,6 mrd. kroner. Veibruksavgiften på drivstoff økes reelt med 35 øre for autodiesel og 15 øre for bensin. Disse økningene i skatt på utslipp vil veies opp av reduksjon av andre skatter og avgifter, og av bl.a. reduksjoner i bompenger utenfor storbyområdene med 500 mill. kroner. Forslagene som forsterker klimaforliket og reduserer klimagassutslippene.
– For regjeringen er det ikke et mål å skattlegge bilistene hardere totalt sett, men det er et mål å gjøre det dyrere å forurense, sier Solberg.
Det er et bredt flertall på Stortinget for å øke drivstoffavgiftene. Forskjellen er at vi kompenserer vanlige folk, mens Arbeiderpartiet øker utgiftene for folk og næringsliv.
Bilister og transportører gis lettelser gjennom redusert årsavgift, økt reisefradrag og økte avskrivningssatser.
– Dette betyr i praksis at avgiftsbelastningen flyttes fra å eie bilen til å bruke bilen, der de som forurenser mye må betale litt mer enn de som forurenser lite. Samtidig blir det mer lønnsomt å velge de miljøvennlige drivstoffalternativene, som f.eks. biodrivstoff. Jeg mener det er et godt og rettferdig miljømessig grep for å bidra til reduserte utslipp fra bilparken, sier Erna Solberg.
I vår vedtok Stortinget at vi skal ha et mål om at det kun skal selges lav- og nullutslippsbiler etter 2025. En omlegging av avgiftene på bil som gjør at de grønne alternativene lønner seg, vil være viktig for å nå dette målet.
I tillegg økes CO2-avgiften på mineralolje som ikke er ilagt veibruksavgift (anleggsdiesel, fyringsolje, marin gassolje, mv.) og avgiften på klimagassene HFK og PFK. CO2-avgiften på utslipp av naturgass til luft i petroleumsvirksomheten økes.
Drivstoffavgiftene økes mer enn KrF ønsket i sitt alternative budsjett for 2016, men det går ikke like langt som Venstre ønsker, sier Solberg.
– Det vi presenterer i dag er et grønt skatte- og avgiftsskift, men neste uke legger vi frem statsbudsjettet for 2017. Da vil det komme ytterligere tiltak som vil bidra til å redusere klimautslippene, sier Solberg.