– Å vente på psykisk helsehjelp kan være livsfarlig

Høyre vil ha flere lavterskeltilbud og møteplasser for mennesker som er ensomme og som har lettere psykiske helseutfordringer.

Tone Wilhelmsen Trøen utenfor Stortinget
Høyres helsepolitiske talsperson Tone Wilhelmsen Trøen. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

10. oktober er verdensdagen for psykisk helse. Årets tema er ensomhet og utenforskap.

– Etter flere år med mye sosial avstand og et verdensbilde preget av krig og kriser, er markeringen i år kanskje ekstra viktig, sier Tone Wilhelmsen Trøen, Høyres helsepolitiske talsperson.

Flere sliter med psykisk uhelse

Det er satset stort på psykisk helse de siste årene. Likevel ser vi en stor vekst, særlig blant unge, som har psykiske helseplager. I tillegg har pandemien gjort at flere sliter psykisk, og det er for mange som føler seg ensomme og utenfor.

– Vi fanger ikke alltid opp alle de som sliter. Mange opplever å ikke få hjelp raskt nok. Ventetidene er for lange. Enkelte opplever også at de faller mellom to stoler, hvor de er for syke til å ha det bra, men for «friske» til å bli henvist til psykisk helsehjelp, sier Trøen.

Da Høyre satt i regjering ble ventetidene for psykisk helsehjelp redusert med 9-10 dager.

– Vi vil fortsette dette arbeidet, og sørge for at flere som sliter med sin psykiske helse skal få god hjelp, sier Trøen.

Viktig med gode lavterskeltilbud

Høyre mener at rask og riktig hjelp er avgjørende, slik at man unngår at problemer vokser seg enda større.

– Lett tilgjengelige tilbud, uten krav om henvisning og med kort ventetid, er viktig for å komme tidligere inn med hjelp til dem som opplever psykiske plager, sier Trøen.

Høyre vil at flere skal få hjelp med psykiske helseplager på et tidlig tidspunkt. Solberg-regjeringen tilrettela for at flere kommuner kunne etablere Rask psykisk helsehjelp.

Tone og Erlend besøker Nabokafé på Sagene
Nabokafé på Sagene i Oslo er en uformell møteplass i regi av Røde Kors. Roar (i midten) forteller åpent om sine erfaringer med ensomhet og hvor skadelig det kan være. Foto: Siri-Ann Roska

– Slike lavterskeltilbud og møteplasser mellom mennesker er svært viktige, og er en del av løsningen på de negative trendene vi ser. I Norge spiller kommunene en viktig rolle i dette arbeidet, sier Trøen.

Ensomhet gir stor risiko for psykisk uhelse

Noen er mer utsatt for ensomhet enn andre. Mens 1 av 10 i befolkningen for øvrig sier de er mye plaget av ensomhet, sier 4 av 10 eldre over 80 år at de føler seg ensomme, og det er 3 av 10 unge som opplever ensomhet.

– Alle mennesker har et grunnleggende behov for å høre til og være del av et fellesskap. Det gjør vondt å føle seg utenfor og ensom. Ensomhet er en vår tids største folkehelseutfordringer, sier Trøen.

Med ensomhet kommer stor risiko for psykisk uhelse og redusert livskvalitet. Det kan føre til økt dødelighet og er en risikofaktor på linje med fedme, røyking og fysisk inaktivitet.

– Etter flere år med mye sosial avstand, er det på tide å utvide nettverkene våre og løfte blikket utenfor “kohortene”. Alle kan gjøre en innsats for å inkludere flere og hjelpe folk ut av ensomhet og utenforskap, sier Trøen.

Skal forebygge og redusere ensomhet

Tidligere i år fikk Høyre gjennomslag for flere forslag for å redusere og motvirke ensomhet. Nå skal vi få på plass bedre verktøy for å måle forekomsten av ensomhet, styrke forskningen på ensomhet, og få på plass en tydelig handlingsplan.

– Gjennom en bred samfunnsdugnad og et helhetlig samarbeid mellom det offentlige, næringslivet, frivilligheten og organisasjonslivet må det skapes et mangfold av møteplasser og fellesarenaer som kan gjøre veien inn i fellesskapet lettere for de som opplever at ensomhet dominerer hverdagen, avslutter Trøen.

Noe av det Høyre gjorde i regjering fra 2013 – 2021:

• Vi har lagt frem en strategi for god psykisk helse som omfatter hele befolkningen og en egen opptrappingsplan for barn og unges psykiske helse.
  • Vi har over tid jobbet systematisk for å inkludere psykisk helse som en likeverdig del av folkehelsearbeidet.
  • Vi jobbet aktivt med å forebygge og redusere ensomhet og stigma knyttet til ensomhet. Og lanserte derfor en strategi for å forebygge ensomhet
  • Vi la frem en ny handlingsplan for å forebygge selvmord på Verdensdagen for selvmordsforebygging 10. september 2020. Med den innførte vi en nullvisjon for selvmord i Norge.
  • Vi har jobbet målrettet med å bygge opp bedre tjenester i kommunene ved å sørge for flere psykologer, flere helsesykepleiere, flere lavterskeltilbud og flere oppsøkende team. Det har bidratt til en vekst på 2600 årsverk i kommunalt psykisk helse- og rusarbeid fra 2016 til 2020.