Høyre etterlyser en langsiktig satsing på realfag og lærernes kompetanse

En fersk undersøkelse viser en alvorlig utvikling blant norske elever i flere fag, særlig matematikk og naturfag.

Stortingspolitiker Jan Tore Sanner i samtale med elever.

Den ferske PISA-undersøkelsen viser at norske elevers ferdigheter har falt kraftig i matematikk, naturfag og lesing siden 2018. Dette er en alvorlig utvikling, mener skolepolitisk talsperson i Høyre Jan Tore Sanner.

PISA-undersøkelsen ser på om resultatene i forskjellige fag for 15-åringer har endret seg over tid. Hovedformålet med undersøkelsen er å evaluere hvor godt skolesystemet i de ulike land forbereder elevene til videre studier, yrkesliv og en aktiv deltakelse i samfunnet. Undersøkelsen gjennomføres hvert tredje år.

Vi må stille krav til elevene

– Pisa-undersøkelsen som kom i går viser en alvorlig utvikling i flere fag, men særlig for matematikk og naturfag. Den negative utviklingen sammenfaller med flere bekymringsfulle utviklingstrekk i skolen etter pandemien, sier Høyres skolepolitiske talsperson, Jan Tore Sanner.

Mens samfunnet gikk videre etter pandemien, satt skolen igjen med mange elever som hadde fått både faglige og sosiale kunnskapshull. Derfor la Høyre i starten av 2022 frem et forslag til tiltaksplan for å ta igjen tapt faglig- og sosialt læring. Det sa regjeringen nei til. De ville vente og se.

– Høyre har ved flere anledninger etterlyst en langsiktig satsing på realfagene og lærernes kompetanse, og advart mot regjeringens vente og se holdning, forteller Sanner.

Dessverre har vi en regjering som har vært mer opptatt av å reversere tiltakene Solberg-regjeringen gjennomførte.

Så langt har regjeringen blant annet:

• Reversert kompetansekravet for lærere som skal undervise i norsk, matte og engelsk
  • Reversert lærerspesialistordningen
  • Fjernet den ekstra naturfagstimen på ungdomsskolen som som Høyre fikk på plass i 2021
  • Varslet at de vil svekke fraværsgrensen

– Når resultatene faller og flere elever presterer på de laveste nivåene, er ikke løsningen å senke kravene. Vi må stille krav til elevene, det er å bry seg, sier Sanner.

Viktig med tidlig innsats

Sanner mener vi blant annet må satse mer på lærernes kompetanse og realfag. Fortsatt er det for mange ukvalifiserte lærere i skolen. Når vi at læreren er den viktigste faktoren for elevenes læring må, må dette komme først.

Derfor la Høyre i vårt alternative budsjett frem en lærerpakke på 125 millioner kroner, for å sørge for at alle elever møter lærere med god fagkompetanse.

Sanner trekker også frem at undersøkelsen viser at Norge scorer dårligere enn gjennomsnittet i naturfag, og scorer under land vi liker å sammenligne oss med som Sverige og Danmark. Dette viser behovet for tiltakene Høyre foreslo i vårt alternative budsjett med flere timer i naturfag på ungdomsskolen og behovet for en ny realfagssatsning

Videre forteller han at det bekymrer han at undersøkelsen viser at andelen lavpresterende elever øker.

– Høyre har fått på plass en ordning med intensivopplæring for elever som henger etter i grunnleggende ferdigheter på 1. til 4. trinn, men disse tallene viser at tidlig innsats må bli en arbeidsform i hele utdanningsløpet, sier Sanner.

Mer om PISA-undersøkelsen finner du her.