Arkivert artikkel

Digitalisering gjør skolen bedre

I Bærum har man kommet langt i smart bruk av digitale verktøy. Erfaringene hittil er at lærerne bruker tiden mer effektivt, relasjonen mellom lærer og elev styrkes og guttene stikker hodet lettere frem enn tidligere.

Høyres utdanningsfraksjon på skolebesøk i Bærum. Anne Lene Hojem ytterst til høyre.

Høyres utdanningsfraksjon på Stortinget besøkte Bærum kommune for å lære mer om digitalisering.

– Det er utrolig nyttig og spennende å se hvordan skoler og kommuner har lyktes med digitaliseringen i skolen. Jeg tror mange kommuner har mye å lære fra de som går foran når vi nå skal styrke satsingen på smarte digitale læremidler og IKT i skolen, sier Kent Gudmundsen, Høyres skolepolitiske talsperson.

Lærer av de beste

Høyres Anne Lene Hojem (H), utvalgsleder for barn og unge i Bærum kommune, kunne stolt vise frem Høvik barneskole og Vøyenenga ungdomsskole i Bærum kommune. Høyres representanter fikk ved Høvik skole høre erfaringene så langt fra digitale veiledere, rektor og sektoransvarlig for IKT i skolen om innfasingen av digitale verktøy i barneskolen. I løpet av 2018 skal alle elevene og lærerne i skolen ha digitale verktøy i undervisningen.

– Jeg er stolt av å kunne vise frem hvordan det jobbes med digitale læringsmidler og spesielt med det som finnes av adaptiv læring i Bærums-skolen. Digitale verktøy får først mening når det tilfører undervisningen og innholdet i skolen noe mer enn før. Her har vi en tydelig plan med hvor vi vil med digitaliseringen og det jobbes målrettet mot å utnytte mulighetene best mulig. Det er hele tiden eleven som er i fokus og bedre læring som er målet, sier Hojem.

Gudmundsen roser også Bærum for å ha tatt en lederposisjon gjennom samarbeid med andre kommuner og relevante aktører for å gjøre digitaliseringen best mulig.

– Kunnskapen fra Bærum og andre foregangskommuner blir sentral fremover slik at digitaliseringen ikke gjøres for teknologiens skyld, men for å gi lærerne og elevene større muligheter for å skape en god undervisningssituasjon. Gjennom fremvekst av smarte og adaptive læremidler som gir elever oppgaver tilpasset nivået de er på, ut i fra foregående besvarelser. Dette vil gi en helt ny hverdag for tilpasset undervisning, oversikt over faglig utvikling i elevgruppene og frigjør i tillegg lærerens arbeidskapasitet til tetter å følge opp elevene individuelt. Slik skaper vi en bedre skole hvor alle kan få oppleve mestring og læringsglede.

Digitale læringsmidler gjør skolen bedre

På Vøyenenga ungdomsskole møtte utdanningspolitikerne fyrtårnslærere i skolen som har opparbeidet seg kompetanse og erfaring med digitale verktøy over flere år. Fyrtårnslærerne lager blant annet undervisningsopplegg og lærer opp nye lærere som skal ta i bruk digitale verktøy.

-En utrolig interessant erfaring fra arbeidet er at lærerne føler de kan følge opp elevene sine bedre. De sier også at de opplever guttene nå presterer bedre og tilnærmet like godt som jentene, noe vi vet er en utfordring ellers i skolen. Digitale læringsmidler gir en unik mulighet til tilpasset undervisning og effektiviserer arbeidet for lærerne. Det er også godt å høre at nettbrettene og datamaskinene ikke stjeler fokuset vekk fra god læring, avslutter Gudmundsen.

Les mer om Høyres skolepolitikk her.