Maritime næringer

Høyres mål er å sikre at Norge også i fremtiden er en maritim stormakt.

Maritime næringer

Høyre vil

Sikre at Norge også i fremtiden er en maritim stormakt

Norges maritime næringsklynge er verdensledende. Vi vil arbeide for at denne bransjen får gode rammevilkår, forskning og teknologiutvikling som kan bidra til vekst og styrket konkurransekraften. Vi vil ivareta og videreutvikle Norges rolle som global skipsfarts- og offshore-nasjon.

Bidra til at flere norskeide skip bruker norsk flagg

Vi vil bidra til at flere norskeide skip seiler under norsk flagg. Dette vil vi gjøre gjennom å opprettholde dagens rederibeskatning, en konkurransedyktig nettolønnsordning, et kundeorientert Sjøfartsdirektorat og konkurransedyktige skipsregistre.

Stimulere til grønn vekst for norsk maritim næring

Norge har et stort potensial innenfor grønn skipsfart som må realiseres. Vi vil stimulere til ytterligere grønn vekst og konkurransekraft i norsk maritim næring, og legge til rette for økt eksport av lav- og nullutslippsteknologi i maritim sektor. Derfor er vi for differansekontrakter, som skal dekke deler av kostnadsforskjellen mellom grønn og fossil teknologi.

Vi vil være en pådriver i det internasjonale arbeidet med reduksjon av klimagassutslipp. Vi vil legge til rette for økt forskning på flytende hydrogen og ammoniakk som brensel i skipsfarten.

Legge til rette for en sterk verftsindustri i Norge

Høyre vil blant annet vurdere en forskuddsgarantiordning og innrette støtteordninger for ny skipsteknologi, slik at flere skip kontraheres ved norske verft.

Ha differansekontrakter i skipsfarten

Differansekontrakter er en støtteordning som skal bidra til å redusere risikoen ved å investere i klimavennlig teknologi ved at staten dekker deler av merkostnaden mellom fossile og grønne løsninger. Grønn omstilling går for sakte fordi det ikke lønner seg å gå over til drivstoff som er produsert med fornybar energi. For at Norge skal opprettholde vår posisjon som en maritim stormakt og få fart på grønn omstillingen i skipsfarten, vil innføring av differansekontrakter være avgjørende i en overgangsfase.

Dette er situasjonen👇

Vi må bekjempe klimaendringer og miljøutfordringer før det er for sent. Vi vil halvere utslippene fra sjøfart og fiske innen 2030. Det ligger et enormt potensial i å kutte utslipp innen maritime sektor. Alt fra hurtigbåter og ferger, cruiseskip, lasteskip, offshorefartøy, oppdrettsfartøy, fiskefartøy og fritidsbåter skal over på null- og lavutslipp. I dag går grønn omstilling for sakte, fordi det ikke er lønnsomt for rederiene å gå over til drivstoff med bruk av fornybar energi.

Veien dit vil bli krevende, men vil også by på muligheter. I maritim sektor vil det være muligheter for grønn verdiskaping både innenfor og utenfor landets grenser.

Dette er Høyres løsning👌

Norges maritime næringsklynge er verdensledende. Gode rammevilkår, forskning og teknologiutvikling kan bidra til vekst og styrket konkurransekraft for denne sektoren. Norge har et stort potensial innenfor grønn skipsfart som må realiseres, og Norges rolle som global skipsfarts- og offshore-nasjon må ivaretas og videreutvikles. 

For at Norge skal opprettholde vår posisjon som en maritim stormakt og få fart på grønn omstillingen i skipsfarten vil innføring av differansekontrakter (se forklaring høyere opp) være avgjørende.

Høyre vil styrke konkurransekraften til den maritime næringen gjennom å satse på innovasjon i skipsfartsnæringen, legge til rette for at landbaserte næringer har tilgang til maritim kompetanse og sikre et skattesystem som oppmuntrer til verdiskaping i maritim sektor. Dette inkluderer å redusere og fase ut formueskatten på arbeidende kapital for å styrke norsk eierskap til norske arbeidsplasser. Vil vi øke bunnfradraget og på lengre sikt fjerne formueskatten.

Dette har vi gjort:

Laget en handlingsplan for skipsfart og bevilget penger til grønn omstilling

Norge er verdensledende på grønne fartøy. Verftene langs kysten lager nå verdens grønneste skip. Det er bra for industrien, og det er bra for klimaet. Solberg-regjeringen lagde en egen handlingsplan for skipsfart, og brukte i 2020 200 millioner kroner på grønn omstilling i den blå industrien.

Foreslått innføring av differansekontrakter

For at Norge skal opprettholde vår posisjon som en maritim stormakt og å få fart på grønn omstillingen i skipsfarten vil innføring av differansekontrakter være avgjørende. Dette er en støtteordning som skal bidra til å redusere risikoen ved å investere i klimavennlig teknologi. Differansekontraktene skal bidra til å dekke deler av merkostnaden mellom fossile og grønne løsninger.

Lansert ordninger som skal redusere utslipp fra skipsfarten

Vi har lansert en kondemneringsordning for skip i nærskipsfart og en låneordning for skip i nærskipsfart og fiskeflåten. Ordningene skal stimulere til grønn flåtefornyelse og reduserte klimagassutslipp fra norsk skipsfart.

Styrket og utvidet tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk

Vi har styrket og utvidet tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk, med bl.a. egne tilskuddsmodeller for sjøfolk på NIS-lasteskip i utenriksfart, og sjøfolk på NIS konstruksjonsskip.