Finans- og næringspolitikk

Høyre vil føre en finans- og næringspolitikk som bidrar til å skape mer og inkludere flere.

Høyre vil

Skape flere arbeidsplasser i hele landet

Vi vil skape flere arbeidsplasser i hele landet. Det er verdien av arbeid som gir velferd. Særlig trenger vi å skape flere jobber i privat sektor som gjennom skatter og avgifter skal betale for den velferden vi ønsker at alle nordmenn skal ha.

Vi vil fortsette å gi familier og bedrifter større økonomisk frihet ved å senke skatter og avgifter. Slik blir det også enklere å skape arbeidsplasser og mer lønnsomt å jobbe.

At norsk industri skal ha kunder å selge varer til

Høyre vil stå opp for EØS-avtalen. Industrien over hele landet er helt avhengige av EØS-avtalen for å kunne selge varene sine og ha forutsigbare rammevilkår. Vi er rike i Norge, men vi kan ikke bare leve av å klippe håret på hverandre, vi må eksportere noe også.

Ha en fremtidsrettet oljenæring

Høyre ønsker en fremtidsrettet oljenæring og en aktiv letepolitikk som bidrar til at oljenæringen gradvis kan omstille seg. Oljenæring besitter en unik kompetanse som skaper grobunn for nye innovasjoner og fornybar energi, noe som igjen vil gi penger til statskassen og bevare viktige arbeidsplasser.

Legge til rette for fortsatt vekst i fiskerinæringen

Fiskeri- og sjømatsnæringen er blant Norges viktigste fremtidsnæringer. Den bidrar til verdiskaping og sysselsetting i hele landet. Høyre vil legge til rette for at næringen fortsatt skal vokse og utvikle seg.

Sikre at Norge også i fremtiden er en maritim stormakt

Norges maritime næringsklynge er verdensledende. Vi vil arbeide for at denne bransjen får gode rammevilkår, forskning og teknologiutvikling som kan bidra til vekst og styrket konkurransekraften. Vi vil ivareta og videreutvikle Norges rolle som global skipsfarts- og offshore-nasjon.

Gi bonden større muligheter for lønnsom drift

Høyre vil gi bonden som selvstendig næringsdrivende større mulighet for lønnsom drift, blant annet gjennom å kunne investere i og utnytte egen eiendom. Det skal lønne seg å investere i effektiv gårdsdrift.

Dette er problemet

De største hindrene for vekst og verdiskaping er høye skatter, omfattende reguleringer, uforutsigbare rammevilkår og mangel på riktig kompetanse. Skal vi legge til rette for at det skapes flere jobber må vi gjøre noe med det som bedriftene opplever som hindringer.

I møte med en situasjon med flere eldre og fallende olje- og gassinntekter trenger Norge å skape flere jobber. Olje- og gassnæringen har bidratt med over 200 milliarder kroner årlig. Når vi på lang sikt skal erstatte en del av disse inntektene må alle sektorer i næringslivet bli mer lønnsomme og produktive.

Dette er Høyres løsning

Høyres viktigste prosjekt er å bygge et bærekraftig velferdssamfunn. Høyre fører en politikk for å skape flere nye og lønnsomme arbeidsplasser i privat sektor. Derfor ønsker vi å gjøre det enklere å starte nye bedrifter.

Norsk økonomi trenger Høyre-politikk mer enn noen gang. Arbeidsplasser må skapes i privat sektor, fordi det er de som finansierer velferden. Det blir enda viktigere enn før å legge til rette for at det kan skapes jobber som bidrar til budsjettet, og ikke lever av budsjettet. Før koronakrisen ble 4 av 5 nye jobber skapt i privat sektor. Det må vi bygge videre på.

Slik skiller vi oss fra opposisjonen

Skatter og avgifter

Høyre

Høyre vil holde skatter og avgifter så lave som mulig både for folk og bedrifter

Opposisjonen

Venstresiden vil øke skatter og avgifter for folk og bedrifter

Bedrifter

Høyre

Høyre vil gjøre det enklere å starte nye bedrifter ved å senke skatter, forenkle regelverk og redusere unødvendig byråkrati.

Vi tror at bedriftene er best på å skape lønnsomme jobber.

Opposisjonen

Venstresiden ønsker at staten i større grad tar styring på næringsutvikling, blant annet gjennom å opprette flere statlige selskaper.

Næringspolitikk

Høyre

Høyre vil omstille næringer og bidra til at nye næringer kan vokse.

Vi sier ja til fortsatt olje- og gassvirksomhet, utvikling av sjømatnæringen, satsing på mineralutvinning og vil garantere for EØS-avtalen som er viktig for norsk næringsliv.

Opposisjonen

Opposisjonens næringspolitikk spriker. Flere av partiene på venstresiden vil sette en sluttdato eller fase ut petroleumsnæringen og stramme inn vilkårene for sjømatnæringen. De er heller ikke enig om mineralutvinning og EØS-avtalen.

Dette har vi gjort

Gjort norsk økonomi rustet ved sjokk

Regjeringen sørget for trygg og ansvarlig pengebruk da det var gode tider. Det gjør at vi har et økonomisk handlingsrom som nå brukes til å redde arbeidsplasser. Gjennom god og ansvarlig regulering av bankene hadde de bygget opp betydelig egenkapital som kunne benyttes når krisen traff. I hverdagen vår betyr det ikke så mye, men når det oppstår en krise er det helt avgjørende. Ingen andre land har kunnet gi like god hjelp til bedrifter og familier som Norge.

Norsk næringsliv er i omstilling

Vi har gått fra en oljeavhengig økonomi, til å ha flere ben å stå på. Når vi nå rammes av et oljeprisfall er vi mindre sårbare enn i 2014. En stor og innovativ privat sektor er avgjørende for å redde arbeidsplasser og for å skape nye jobber på den andre siden av krisen.  Derfor støtter regjeringen opp under grønne bedrifter og grønn innovasjon med over tre milliarder kroner.

Senket skatten på arbeidende kapital

Formuesskatten tapper norske bedrifter for kapital slik at de har mindre igjen til å investere i norske arbeidsplasser. Derfor har regjeringen senket satsen og økt bunnfradraget på skatten.

Fjernet maskinskatten

Den var lenge et hinder for bedriftene. Vi ser allerede nå at fjerningen av maskinskatten har utløst flere store investeringer som skaper flere arbeidsplasser.

Reddet bedrifter under koronapandemien

Da koronapandemien traff Norge, og store deler av samfunnet stengte ned for å stoppe smitten, fikk mange bedrifter en akutt likviditetskrise. For å bidra til at levedyktige bedrifter skulle komme trygt gjennom krisen endret vi permitteringsregelverket, slik at kostnaden ble redusert for bedriftene. Vi utsatte en rekke innbetalinger av skatter og avgifter, slik at pengene ble værende i bedriften i en lengre periode. Staten stilte garanti for lån, og bedriftene fikk kontantstøtte. Dette ga bedriftene likviditet. Summen av alle økonomiske tiltakene som er vedtatt eller foreslått i møte med koronapandemien er anslått til om lag 131 mrd. kroner. Av dette har ca 67 milliarder kroner vært rettet mot bedrifter som strever.

Bedrifter og folk som stod uten jobb, fikk kompetanseutvikling

Staten ga mer penger til fylkeskommunene for omstilling og et kompetanseløft i næringslivet. Fagskoler, høgskoler og universiteter fikk marsjordre om å kaste seg rundt for å lage relevante tilbud til mennesker uten jobb og delene av næringslivet som var hardest rammet fikk egne bransjeprogrammer utviklet av partene i arbeidslivet.