Samferdsel

Høyre vil binde Norge sammen! Det er avgjørende for at folk og varer skal komme raskt og trygt frem.

Samferdsel

Høyre vil

Binde Norge sammen

Samferdselspolitikken er det aller kraftigste virkemiddelet vi har for å skape vekst og utvikling i hele landet. Høyre bygger by og bygd tettere sammen, reduserer avstandene mellom folk og sørger for at varer og tjenester kommer fortere frem.

Få mer vei og bane for pengene

Høyre vil fortsette moderniseringen av sektoren. Flere reformer har bidratt til mer konkurranse, nytenking og økt effektivitet. Reformene har også gitt økonomisk handlingsrom.

Ha konkurranse på jernbanen

Høyre vil fortsatt ha konkurranse på jernbanen fordi vi vet at det styrker kvaliteten. Både SJ, Go-Ahead og Flytoget har lansert nye tilbud for de reisende. SJ har syv ganger på rad hatt de mest tilfredse kundene i Jernbanedirektoratets målinger.

Øremerke midler til fylkesveiene

Bedre fylkesveier er viktig for verdiskaping og arbeidsplasser, men også for å forhindre ulykker. Høyre vil øremerke midler til fylkesvei, og i vårt alternative budsjett for 2025 satte vi av en halv milliard kroner mer enn regjeringen til nettopp dette.

Omstille transportsektoren

Det skal lønne seg å velge klimavennlig. I januar i år var over 95 % av alle nye biler elektriske. Høyre vil også bygge ut ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy og gjøre det billigere å kjøpe elektrisk varebil framfor fossil varebil.

Ta i bruk ny teknologi for å sikre skredpunkter

Ved å ta i bruk teknologi og innovative løsninger kan langt flere punkter sikres, og sikringstiltakene kan iverksettes raskere. Dette vil gi økt trygghet langs flere strekninger og økt forutsigbarhet for folk og næringsliv.

Dette er problemet👇

Selv om Høyre leverte en historisk satsing på samferdsel i perioden vi sist styrte (2013-2021), gjenstår det fortsatt mange utfordringer. Høyres mål er å binde Norge sammen. Skal vi klare det trenger vi økonomiske muskler, men vi må også klare å tenke annerledes.

Støre-regjeringen har stoppet eller satt flere viktige samferdselsprosjekter i hele landet på vent siden de overtok i 2021.

Dette er Høyres løsning👌

Det er en styrke for Norge at vi har bosetting i hele landet, men det krever samtidig at vi bygger infrastruktur for å knytte landet sammen. Det er helt avgjørende for at folk og varer skal komme raskt frem og trygt hjem. Derfor ruster Høyre opp vei, jernbane, havner og flyplasser, samtidig som vi også bygger mer nytt.

Høyre vil bruke 65 mrd. kroner mer enn regjeringen på å bygge ny infrastruktur i neste NTP-periode (Nasjonal transportplan). Vi er kritiske til at flere prosjekter som var prioritert i forrige NTP og som har vedtatte reguleringsplaner nå er tatt ut av NTP-porteføljen. Det svekker forutsigbarheten i samferdselspolitikken. Vi vil starte opp flere av disse prosjektene.

Høyre vil tenke nytt for å få mer vei og bane ut av hver krone vi investerer. Vi vil videreutvikle Nye Veier og la selskapet også bygge jernbane.

Slik skiller vi oss fra regjeringen:

Veibygging

Høyre

Høyre vil bruke 65 mrd. mer enn regjeringen på å bygge vei i neste NTP-periode. Vi har i inneværende periode satt av penger til å holde aktiviteten oppe i viktige riksveiprosjekter som regjeringen har forsinket.

Regjeringen

Regjeringen har satt full brems på samferdselssektoren i denne perioden. Flere viktige prosjekter er derfor forsinket og satt på vent. I ny NTP har også regjeringen tatt en del prosjekter helt ut av porteføljen.

Jernbane

Høyre

Det viktigste for Høyre er at kundene får et godt togtilbud. At vi har flere togselskap har bidratt til nytenkning og innovasjon. Konkurranse har fungert og vi ønsker mer av det.

Regjeringen

Regjeringen synes å mene at løsningen på alle utfordringene vi ser på jernbanen er å gjenopprette et statsmonopol. Første skritt er å legge Flytoget inn under Vy, deretter vil de at Vy skal kjøre all trafikk i Norge. Det vil gi et dårligere tilbud og dyrere priser for de reisende.

Dette har vi gjort

Åpnet 800 km. ny vei

I perioden 2013-2021 ble det åpnet mer enn 800 km ny vei. Bare i 2018-2020 ble det åpnet over 330 km ny vei. Vårt mål er å bygge så god og trafikksikker vei som mulig, over hele landet.

Redusert reisetidene

På viktige strekninger er reisetidene kraftig redusert. På strekningen mellom Oslo og Ålesund er reduksjonen på om lag to timer. E6 Oslo-Trondheim og E18 Oslo-Kristiansand er reduksjonen på nærmer halvannen time.

Sørget for flere avganger og nye tilbud på jernbanen

Siden SJ Norge, Go-Ahead og Vy Bergensbanen tok over driften, har det kommet rundt 200 nye avganger per uke. Dette er en direkte følge av konkurransene. Økt frekvens, er et viktig element for å gjøre tilbudet mer attraktivt for de reisende.

Satset på byene

Bevilgningene til kollektiv, sykkel og gange i storbyene ble mer enn femdoblet under regjeringen Solberg. Tilskuddet til store kollektivprosjekter i de fire største byene ble økt fra 50 til 66 %.