Arkivert artikkel

Nå får også gutter tilbud om gratis HPV-vaksine

Gutter i 7. klasse får nå tilbud om gratis HPV-vaksine fra og med skoleåret 2018/2019.

Bent Høie, helse- og omsorgsminister, her fra Høyres landsmøte tidligere i år. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen.

HPV er den vanligste seksuelt overførbare infeksjonen blant både kvinner og menn. Høsten 2009 ble HPV-vaksine inkludert i barnevaksinasjonsprogrammet der alle jenter i 7. klasse får tilbud om gratis vaksine.

Nå får også guttene tilbud om gratis vaksine

– Nå legger vi opp til at guttene får det samme tilbudet, sier helse – og omsorgsminister Bent Høie.

Det finnes over hundre ulike typer HPV. Noen av disse typene er ikke farlige, men andre kan øke risikoen for kreft hos både menn og kvinner. Med andre ord er ikke infeksjonen kun en sykdom som rammer kvinner. Andelen av krefttilfeller som er relatert til HPV hos menn, om du sammenligner med kvinner, utgjør ca. 25 prosent. Men tilfeller av kreft som er relatert til HPV hos menn stiger.

– Økningen tilsier at både gutter og jenter bør gis mulighet til individuell beskyttelse. Derfor gir vi nå gutter samme tilbud om beskyttelse som jenter gjennom barnevaksinasjonsprogrammet, fortsetter Høie.

Vaksinering av gutter vil sannsynligvis forebygge HPV-relatert kreft hos menn like effektivt som den har gjort for kvinner.

Innføres fra skoleåret 2018/2019

Grunnen til at vaksinasjonen ikke innføres for inneværende skoleår skyldes at det tar tid å forbedre endringer i barnevaksinasjonsprogrammet for Folkehelseinstituttet. I året som kommer vil instituttet produsere og distribuere informasjon til kommunene, guttene og deres foreldre.

Se også disse sakene:

Bli med i Team Erna

Vil du ha fire nye år med Erna Solberg som statsminister? Da kan du bli medlem i Høyre her, bli med i Team Erna eller gi en liten gave.