Høyre sparker i gang programarbeidet

Høyre arrangerer konferanse for å kickstarte arbeidet med stortingsvalgprogrammet for 2025 til 2029 – og du kan følge med.

Henrik Asheim og Mari Holm Lønseth
INVITERER TIL KONFERANSE: Programkomiteen arrangerer konferanse for å sette noen av de største utfordringene vi står foran på dagsorden. Henrik Asheim og Mari Holm Lønseth leder arbeidet.

Henrik Asheim og Mari Holm Lønseth har fått tilliten til å lede det store arbeidet med Høyres nye program som skal finne svar på morgendagens utfordringer.

Utviklingen av programmet starter nå, og Høyres programkomité sparker i gang arbeidet med en konferanse fredag 27. oktober. Konferansen vil bli streamet, så du kan følge med.

Program

11:30 – 11:40: Velkommen ved Henrik Asheim, leder for programkomiteen og 1. nestleder i Høyre.

11:40 – 12:30: Tema: Sikkerhetspolitikk

Innledning ved Carl Bildt.

«Säkerhetspolitik i en orolig värld».

Etter innledningen vil det bli en samtale mellom Bildt og Ine Eriksen Søreide, som er utenrikspolitisk talsperson i Høyre. Samtalen ledes av Ulf Sverdrup.

12:30 – 12:50: Pause

12:50 – 13:30: Tema: Økonomisk bærekraft

«Økonomisk bærekraft i velferdsstaten».

Innledning ved Hilde Bjørnland, professor ved BI.

13:30 – 14:10: Tema: Valgfrihet.

Innledning ved Kristin Clemet, leder for tankesmien Civita.

«Verdien av økt valgfrihet i velferdstjenestene»

14:10 – 14:40: Pause

14:40 – 15:20: Tema: Arbeidskraft.

Innledning ved Sveinung Skule, leder for Kompetansebehovsutvalget.

«Har vi nok arbeidskraft med riktig kompetanse i fremtiden?»

15:20 – 16:00: Tema: Energi og klima.

Innledning ved Jarand Rystad, CEO Rystad Energy.

«Energibehov for å nå klimamålene»

16:00 – 16:15: Avslutning ved Høyres partileder Erna Solberg.

denne siden finner du mer informasjon om programarbeidet.

Innlederne

• Carl Bildt er tidligere statsminister og utenriksminister i Sverige. Han har også vært leder for Høyres søsterparti Moderaterna. I dag er han blant annet Co-Chair for European Council on Foreign Relations.
  • Ine Eriksen Søreide er Høyres utenrikspolitiske talsperson og leder utenriks- og forsvarskomiteen i Stortinget. Hun er tidligere utenriksminister og forsvarsminister. Stortingsrepresentant siden 2001.
  • Ulf Sverdrup er i dag professor ved Institutt for rettsvitenskap og styring på Handelshøyskolen BI. Han var fra 2011 til 2023 direktør for Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI).
  • Hilde C. Bjørnland er professor ved institutt for samfunnsøkonomi på Handelshøyskolen BI. Hun sitter i Finlands finanspolitiske råd, er forskningsrådgiver for Norges Bank og har tidligere sittet i Sveriges finanspolitiske råd.»
  • Kristin Clemet er daglig leder i tankesmien Civita. Hun har vært utdannings- og forskningsminister, arbeidsminister, stortingsrepresentant og viseadministrerende direktør i NHO
  • Sveinung Skule er leder for det regjeringsoppnevnte Kompetansebehovsutvalget, som frembringer og systematiserer kunnskapsgrunnlaget om Norges fremtidige kompetansebehov.
  • Jarand Rystad er CEO for Rystad Energy, som er et uavhengig energikonsulentfirma. Rystad Energy er en ledende aktør innen innsikt i den globale energisektoren, og tilbyr data, verktøy, analyser og konsulenttjenester til energiselskaper, finansinstitusjoner, regjeringer og andre aktører. De er kjent for sin dybdeanalyse og omfattende databaser over energirelaterte emner.