Nytt grep kan avlaste fastlegene

I Storbritannia har apotekene overtatt noen av legenes oppgaver. God idé, mener Høyre og Frp.

Tone Trøen på et apotek i England med en farmasøyt
LATT SEG INSPIRERE: Tone Wilhelmsen Trøen med farmasøyt Sukhi Basra i National Pharmacy Association. Foto: Henrik Pettersen Sunde

Mange norske fastleger opplever et stort arbeidspress. I likhet med Norge, opplever mange andre land at arbeidsmengden for legene er sterkt økende og at det er krevende å møte pasientenes behov for helsehjelp.

– Høyre er opptatt av å sikre en stabil og god fastlegeordning. Samtidig ser vi på muligheter for å avlaste fastlegene, og bruke andre yrkesgrupper i helsetjenesten. Mange forteller om så høy arbeidsbelastning at det går på helsen løs, forteller Tone Wilhelmsen Trøen.

Storbritannia, Australia, Canada, Frankrike og USA løst dette ved å overlate enkle legeoppgaver til farmasøyter. Og resultatene har vært svært gode. Det de har fått til i Storbritannia, i nært samarbeid mellom leger, farmasøyter og myndighetene, er en oppgaveflyt på pasientbehandling for de mindre alvorlige lidelsene. Fordi apotek er en svært tilgjengelig del av vår helsetjeneste, kan dette også være veldig positivt for pasientene.

Det må tas grep for å få ned legers arbeidsbelastning

Tall fra Helsedirektoratet viser at fastlegene arbeider i gjennomsnitt 55,6 timer i uken, når en normal arbeidsuke er 37,5 timer. Ti prosent av legene arbeider mer enn 75 timer i uken.

Antall konsultasjoner samlet for fastlege og legevakt har siden 2017 økt med 16 prosent, samtidig blir den norske befolkningen også stadig eldre, noe som igjen vil øke presset på legene.

– Det gjør sterkt inntrykk på oss når vi hører historier om at leger gråter på jobb og velger seg bort fra fastlegeyrket fordi de mener belastningen er for stor. Fastlegene har en særlig viktig rolle i vår helsetjeneste. Da må vi sikre at det blir mulig for dem å stå i jobben med en arbeidshverdag som er til å leve med, sier Trøen.

Politikkutvikling på sitt beste

Apotek har vi allerede rundt om i hele landet. Farmasøytene kan og bør spille en større rolle i vår helsetjeneste, med sin viktige kompetanse og utdanning.  Å se på bedre oppgavedeling i helsetjenesten er et viktig ledd i å følge opp Helsepersonellkommisjonens tydelige anbefalinger.

Tone Wilhelmsen Trøen påpeker at vi selvfølgelig må ta hensyn til norske forhold, men mener også vi må våge å tenke nytt, derfor er det dumt at Støre-regjeringen sier blankt nei til et forslag som virkelig kunne hjulpet å avlaste kapasiteten i helsevesenet.

–  I Storbritannia har man laget gode systemer for at apotekene kan tilby veiledning og i gitte tilfeller utlevere reseptpliktige legemidler. I tillegg kan pasienter på apotek få blodtrykksmåling og resept på noen typer prevensjon. Når andre land har hatt svært gode erfaringer med å gi farmasøyter enklere legeoppgaver, mener vi dette også bør utredes i Norge, sier Trøen.

Her kan du lese mer om ordningen Pharmacy First i Storbritannia; NHS England » Pharmacy First .