Arkivert artikkel

48 millioner kroner til digitale læremidler i skolen

Flere skoler må bruke digitale læremidler. Nå kan de søke om penger til å kjøpe dette inn.

Dagens unge skal ikke bare være dyktige i bruk av digitale verktøy og henge med på utviklingen. De skal også lære seg å se nye muligheter og løsninger ved hjelp av teknologi. Det er viktig at nye generasjoner skal få kunnskapen de trenger til å lede denne utviklingen videre

– Digitalisering i skolen handler om at elevene skal lære mer og lære bedre. Da er gode og kreative digitale læremidler viktige, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner.

Den teknologiske skolesekken

Den digitale skolesekken er en femårig satsing som varer ut 2022. Totalt ligger det 90 millioner kroner til dette hvert år og dette tilskuddet er ett av totalt åtte tiltak i denne skolesekken:

  1. Tilskudd til vitensentrene, for arbeid med programmering i grunnopplæringen
  2. Tilskudd til utstyr til skoleeier som prioriterer videreutdanning/kompetanseheving innen programmering
  3. Tilskudd til utvikling av digitale læremidler for fagfornyelsen i 2018
  4. Tilskudd til innkjøp av digitale læremidler fra 2019 til og med 2022
  5. Innføring av Feide 2.0 (Dataporten) i grunnopplæringen
  6. Etablering av en nettløsning for å synliggjøre digitale læremidler
  7. Tiltak for kvalitet i læremidler
  8. Utredning av fellesløsning for skytjenester for grunnopplæring

– Dagens skoleelever skal ikke bare rustes for å håndtere ny teknologi og nye hjelpemidler. De skal utvikle, lede og drive teknologien videre. Da er det viktig at både lærernes kompetanse, det digitale utstyret og digitale læremidler er på plass, fortsetter Sanner.

Nye læreplaner

I 2016 satte regjeringen i gang arbeidet med å fornye alle fagene i norsk skole. Dette kommer til å bli den største endringen siden Høyre innførte Kunnskapsløftet i 2006. De nye læreplanene vil ha færre tema og gi lærere og elever muligheten til å gå mer i dybden. Det er nødvendig for å unngå for mye overflatekunnskap, men heller gå i dybden på det viktigste i faget. Læremidler er også en viktig del av dette.

– Vi er midt i en prosess med å fornye alle læreplanene. Dette er derfor et viktig tidspunkt for kommunene, der de gjør valg som vil få betydning for mange år framover. Disse midlene vil bidra til å gi kommuner og fylkeskommuner erfaringer med å gjøre gode anskaffelser av digitale læremidler og bruke dem i undervisningen, avslutter Sanner.

Kriterier for tilskudd

Tilskuddet skal fordeles på de kommunene som søker, ut i fra kommunenes elevtall. Hvor mye hver enkelt kommune får avhenger derfor av hvor mange som søker.

Det er seks kriterier for tilskuddet til innkjøp av digitale læremidler:

  • Læremidler med rett til støtte må tilfredsstille definisjonene av læremidler i gjeldende lovverk. Det vil si at de skal være utviklet til bruk i opplæringen og dekke hele eller deler av kompetansemålene i læreplanverket.
  • Læremidler med rett til støtte skal foreligge på bokmål og nynorsk til samme tid og til samme pris
  • Læremidler med rett til støtte skal være utviklet etter gjeldende lovverk for personopplysninger
  • Læremidler med rett til støtte skal være utviklet etter gjeldende lovverk for Universell utforming av læremidler
  • Læremidler med rett til støtte må ha funksjonalitet utover å være en digital utgave av et trykt læremiddel, det vil si at læremiddelet har flere funksjoner enn muligheten for opplest tekst
  • Læremidler med rett til støtte må benytte FEIDE hvis det har innlogging