Arkivert artikkel

– Velgerne kan glemme Aps veiløfter

Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre mener Arbeiderpartiet fører velgerne bak lyset med sine løfter om mer vei og bane uten troverdig finansiering.

Hvem er det egentlig som styrer Arbeiderpartiet sin samferdselspolitikk? Nikolai Astrup fra Høyre har en annen samferdselspolitikk enn Rasmus Hansson fra MDG. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen
– Det er oppsiktsvekkende og veldig uvanlig at Ap legger frem en plan med flere titalls milliarder kroner i underdekning. Når de ikke presenterer en plan med finansiering kan velgerne i realiteten glemme alle transportløftene som Ap kommer med. Dette er enda et eksempel på det linjeskiftet som har skjedd under Støres ledelse av AP, sier leder i transportkomiteen Nikolai Astrup (H).

– Bedre blir det ikke av at AP vil samarbeide med partier som vil stanse eller utsette bygging av store og viktige nye veiprosjekter, slik som E18-Vestkorridoren og Hordfast, fortsetter Morten Stordalen, transportpolitisk talsperson i Fremskrittspartiet.

Samarbeidspartiene mener Arbeiderpartiets løfter ikke henger sammen, og peker på tre punkter særlig:

  1. Ap vil bruke 5 mrd på å fremskynde prosjekter som koster over 50 mrd. Det er umulig å vite hvilke som skal fremskyndet og hvilke ikke. Det betyr at samtlige av Arbeiderpartiets veiløfter settes i spill.
  2. Ap påstår de vil fullføre InterCity-utbyggingen innen 2030. Det koster mer enn 10 ganger så mye som AP legger opp til å bruke.
  3. Ap påstår de vil ferdigstille fergefri E39 i 2033. Dette koster flere titalls milliarder kroner, men Ap legger ikke én ekstra krone på bordet for å finansiere dette løftet.

Svekker tilliten til planen

Samarbeidspartiene legger opp til å bruke over 1000 milliarder kroner på vei, bane, kystanlegg, lufthavner og godstransport de neste 12 årene. Blant store prosjekter som skal realiseres er ny Ringeriksbane, InterCity-jernbane mellom byene på Østlandet, flere E39-prosjekter som Rogfast, Hordfast og Møreaksen, Stad skipstunnel, Hålogalandsvei og opprusting av E6 i nord, og en opprustet E18 i hele veiens lengde. Planen skal styrke landets konkurransekraft og redusere forfall. Partiene mener Arbeiderpartiets manglende prioritering av prosjekter går ut over troverdigheten til transportplanen.

– Når AP lover nye prosjekter, uten å vise hvor pengene kommer fra, blir det en helt verdiløs plan. Poenget med å legge frem en nasjonal transportplan er å prioritere. Det poenget har AP glemt, sier Hans Fredrik Grøvan i Krf.

Også Venstre er overrasket over at Arbeiderpartiet ikke legger frem et troverdig økonomisk alternativ.

– Det er flaut å se hvordan Arbeiderpartiet undergraver hele NTP. De serverer en ren ønskeliste over prosjekter, og prioriterer i realiteten ingenting. Alt skal komme først uten at de vise hvordan. Dette betyr at samtlige prosjekt AP har listet opp settes i spill, man kan umulig vite hva som kommer først og sist. Dette er direkte uansvarlig av Stortingets største parti og alle politiske bevisste mennesker vil se at dette aldri hadde blitt tillatt under Jens Stoltenbergs tid, sier Abid Raja, transportpolitisk talsmann i Venstre.

Sier de vil effektivisere, men vil reversere regjeringens reformer

Astrup synes det er pinlig at Ap vil finansiere store deler av løftene gjennom effektiviseringer, samtidig som de har vært mot alle nyvinninger på transportfeltet som kan bidra til raskere og billigere utbygging.

– Ap og Sp er imot de to største effektiviseringsreformene, Nye Veier og jernbanereformen. Dessuten ligger det allerede inne store effektiviseringsgevinster i vårt forslag. Å budsjettere med effektivisering på enda flere milliarder er bare useriøst, sier Morten Stordalen, transportpolitisk talsmann i FRP.

Foruten effektiviseringer, legger AP opp til å skyve godspakken på jernbane ut i tid:

– APs rasering av godspakken gjør det umulig å nå målet om mer gods over på jernbane. Det taper ikke bare godset på, men også befolkningen som må leve med flere trailere på veiene, sier Hans Fredrik Grøvan fra KrF.

SP vil bremse vei-prosjekter til Bergen og Oslo

Også Senterpartiet legger opp til store løfter uten finansiering. De er likevel noe tydeligere på prioriteringene enn AP.

– Senterpartiet er ærlig på at de vil prioritere ned E39 Hordfast og E18-Vestkorridoren. Det bør velgerne i Hordaland og i Østlands-regionen merke. Omprioriteringene er ikke nok til å finansiere E6 Sjoa-Otta, Ringebu-Frya, E6 Grong-Nordland eller fremskyvning av E16 Skaret-Hønefoss, sier Morten Stordalen i Frp.

Bli med i Team Erna

Vil du ha fire nye år med Erna Solberg som statsminister? Da kan du bli medlem i Høyre, eller bli med i Team Erna her.

Du kan lese mer om Nasjonal Transportplan i hvert enkelt fylke her.