Arkivert artikkel

Behandling av varslersakene er avsluttet

Høyre har i dag underrettet varslerne og Tonning Riise om at behandling av varslersakene mot ham er avsluttet. Det foreligger gjentatte brudd på partiets etiske retningslinjer om seksuell trakassering, alkoholbruk, og opptreden overfor medlemmer.

• Etter at Tonning Riise trakk seg som leder av Unge Høyre 10. januar i år har Høyre håndtert 11 varsler om ham. Vi har brukt mye tid på å følge opp varslerne for å høre deres historier og sørge for at de som har ønsket det har fått tilbud om psykolog og juridisk bistand. Tonning Riise er forelagt varslene og vi har hatt flere møter der Tonning Riise har fått anledning til å komme med sin versjon av saken, sier John-Ragnar Aarset.
  • Vår konklusjon etter samtaler med både Tonning Riise og varslerne er at han har brutt Høyres etiske retningslinjer, og vi anser tillitsforholdet mellom partiet og Tonning Riise som vesentlig svekket, sier John-Ragnar Aarset.

Tonning Riises oppførsel har allerede medført den vesentlige konsekvens at han gikk av seg som leder av Unge Høyres Landsforbund, den 10. januar i år. Som følge av dette, har han også mistet sine verv som medlem av Høyres arbeidsutvalg og Høyres sentralstyre.

• Tonning Riise har fortsatt sitt verv som stortingsrepresentant fra Hedmark. Dette er et verv som han både har rett og plikt til å følge opp. Utover det som er nødvendig for utførelsen av Stortingsvervet, vil hans deltakelse i partiarrangementer begrenses, han skal ikke delta på noen Unge Høyre arrangementer, og han vil heller ikke få særskilte verv og talspersonsroller i Høyres stortingsgruppe resten av denne stortingsperioden, sier John-Ragnar Aarset.
  • De alvorlige tillitsbruddene som har funnet sted, er vanskelig forenlig med den tilliten som kreves for å få renominasjon til folkevalgte verv for Høyre. Likevel er det de lokale nominasjonsprosessene og det lokale partidemokratiet som avgjør hvem som nomineres og ikke, avslutter John-Ragnar Aarset.

Kristian Tonning Riise vil fra og med onsdag 14.03 møte i Stortinget.

John-Ragnar Aarset vil være tilgjengelig for pressen på Høyres Hus onsdag 14.03 kl. 13:00.