Dette mener Høyre om skolemat
Høyre er opptatt av at barn har et sunt og godt kosthold. Høyre er derfor positive til lokale initiativ, tilpasset lokale behov – ikke dette skal være en statlig ordning som er lik for alle.
– Dette handler om prioriteringer både nasjonalt og lokalt. Jeg er opptatt av at kommunene selv skal kunne bestemme hva som er de største utfordringene i kommunen og hvilke tiltak som skal til for å løse de. Vi må løfte de barna som har faglige utfordringer i skolen og for mange vil ikke det handle om bedre mat, men for eksempel kvaliteten på spesialundervisningen eller tilgang til gode lærere, sier Høyres Kent Gudmundsen som også er første nestleder i Stortingets utdannings- og forskningskomité.
En god lærer er det aller viktigste i skolen
Det er forskjell på hvilke behov skolene og kommunene har. Nasjonalt har så mye som 97 prosent av barneskoleelevene med seg matpakke hjemmefra. Samtidig går nesten 10.000 elever ut av grunnskolen uten å kunne lese og skrive skikkelig. Det tar for lang tid før barn som henger etter i lesing, skriving og regning får hjelp, og det er store forskjeller mellom jenter og gutter i skolen.
– Det aller viktigste i skolen er en god lærer. Skoler som utjevner sosiale forskjeller har gode lærere som samarbeider godt med hverandre og satser på tidlig innsats. Når vi skal prioritere flere milliarder over statsbudsjettet fremover, mener jeg det er viktigste innen skole er å prioritere lesing, skriving og regning, flere kvalifiserte lærere, bedre spesialundervisning og tiltak for å bekjempe mobbing, understreker Gudmundsen.
Vi prioriterer kunnskap og mestring, Arbeiderpartiet prioriterer skolemat
Politikk handler om prioriteringer. Høyre mener vi må prioritere det aller viktigste først.
– Jeg synes ikke det skal være automatikk i at staten skal overta oppgaver fordi noen foreldre ikke gjør det. Vi må heller styrke samarbeidet mellom skole og hjem. Hvis en elev ikke har med mat dag etter dag, så kan det være et tegn på noe er galt. Da er det større spørsmål enn matpakken som må løses og da må vi gjøre noe med det skal vi lykkes med tidlig innsats. Alle barn fortjener en god oppvekst, et godt møte med skolen og opplevelse av mestring. Det gir læringsglede for resten av skolegangen. Det er fellesskapets ansvar at vi har en god skole der barns muligheter ikke avhenger av hvor de bor eller hvem foreldrene deres er, fortsetter Gudmundsen.
Hvis Arbeiderpartiet ønsket å bruke skolen for å utjevne sosiale forskjeller, hvorfor stemte de mot å prioritere lesing, skriving og regning for de yngste barna? Hvorfor er de mot å stille krav om fordypning til alle lærere, eller strengere opptakskrav til lærerutdanningene? Hvorfor brukte de 1 milliard kroner på frukt istedenfor 1 milliard kroner på etter- og videreutdanning da de selv satt i regjering?
– Da Arbeiderpartiet selv satt i regjering fikk de overlevert en rapport om kostnadene ved å innføre skolemat. Denne la de i skuffen like etter at den ble lagt frem. De har heller ikke presentert noe regnestykke på det de nå foreslår eller hvordan dette skal organiseres i praksis. Etter min mening er dette et lite gjennomtenkt forslag. Vi prioriterer kunnskap og mestring, Arbeiderpartiet prioriterer dette ned og det er en ærlig sak. Nå til høsten bør de som vil ha kommune- og fylkespolitikere som prioriterer innholdet i skolen stemme Høyre, slår Gudmundsen fast.