Arkivert artikkel

Høyres digitale valgkamp i 2013

I juni 2018 avdekket vi to hendelser fra 2013 som vi meldte som avvik til Datatilsynet.

I valgkampen for snart fem år siden benyttet Høyre blant annet Facebook til å kommunisere med velgere. I løpet av de siste ukene har vi avdekket to hendelser vi mener det var riktig å melde til Datatilsynet som avvik. Avvikene er meldt til Datatilsynet, og vi har i tillegg iverksatt egne undersøkelser internt for å få oversikt over hva som kan ha skjedd. I løpet av valgkampen 2013 brukte Høyre 150 000,- på digital markedsføring på Facebook.

Begge avvikene knytter seg til en applikasjon som gjorde at Facebook-brukere kunne få en ramme med et «Høyre-hjerte» i hjørnet av sitt profilbilde. Den typen tilpassede rammer er svært vanlig på Facebook i dag, men krevde en egen applikasjon tilbake i 2013. Avviket omhandler et tilfelle hvor det ble oppdaget en kodefeil i applikasjonen da den ble testet.

Da feilen ble oppdaget ble dataene fra, det vi antar var, mellom 10 – 100 personer umiddelbart slettet.

– Vi har avdekket at åpen Facebook-informasjon av typen navn, telefonnummer og epostadresse ble lagret hos en underleverandør av oss under en testperioden på 3 dager. Da feilen ble oppdaget ble informasjonen slettet og feilen fikset før applikasjonen ble gjort tilgjengelig for alle, sier Dag Terje Solvang.

Det andre avviket vi har meldt inn omhandler hvordan samme applikasjon ble markedsført. For å målrette markedsføringen av applikasjonen «Badget Picker» ble deler av Høyres medlemslister (telefonnummer og epostadresser) lastet opp i kryptert form til Facebook, deretter slettet av Facebook. Vi har ikke grunn til å tro at medlemsdataene ble benyttet til annet enn å finne de aktuelle medlemmene. Informasjonen ble kryptert både fra oss og fra Facebook. En såkalt dobbelt-blind-hashing.

– Navn og telefonnummer til Høyres medlemmer har ingenting på Facebook å gjøre – verken i kryptert eller ikke-kryptert form. Vi har derfor meldt saken til Datatilsynet og iverksatt egne undersøkelser internt for å få oversikt over hva som kan ha skjedd for snart fem år siden, sier Høyres markedssjef Dag Terje Solvang.