Arkivert artikkel

Et tillitsløft for lærerne og ny jakt på tidstyver

Lærerne skal få større profesjonelt handlingsrom og det er tid for en ny jakt på tidstyver i skolen.

Det er mange lærere som føler at tiden ikke strekker til, og at det er for mange rapporteringskrav. Lærerne må få tid til å være lærer.

– Det er mange lærere som føler at tiden ikke strekker til, og at det er for mange rapporteringskrav. Nå går startskuddet for å redusere rapporteringskravene ytterligere, sier skolepolitisk talsperson Mathilde Tybring-Gjedde.

Kommunene må gjennomgå sine krav til rapportering

Regjeringen har allerede fjernet flere nasjonale krav. Tidligere undersøkelser viser at mange av kravene til skolene og lærerne kommer fra kommunene. Det vil Høyre gjøre noe med.

– Jeg vil ha færre tidstyver i skolen, slik at lærerne har et større handlingsrom. Lærerne må få muligheten til å være lærer, understreker Tybring-Gjedde.

Nå ber regjeringspartiene og Kristelig Folkeparti regjeringen ta initiativ til at kommunene gjennomgår sine planer for rapportering og dokumentasjon når de nye læreplanene innføres.

Fagfornyelsen er et tillitsløft

I regjering har Høyre igangsatt en svær omveltning av læreplanene i norsk skole, Fagfornyelsen.

– Fagfornyelsen er et viktig tillitsløft for lærerne fordi et av målene er nettopp at læreplanene skal slankes og gi lærerne større handlingsrom, avslutter Tybring-Gjedde.

I tillegg til dette er regjeringen i gang med å forenkle opplæringsloven.

Behandling i Stortinget

I dag har det vært debatt og vedtak i Stortinget om opposisjonens forslag til tillitsreform. Den fikk ikke flertall, fordi regjeringen allerede er i gang med store omveltninger som vil bidra til nettopp dette, som fagfornyelsen, revidering av opplæringsloven og flere forenklinger i rapporteringskravene.

Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti har samlet seg om et viktig alternativ:

  1. Stortinget ber regjeringen fortsette å redusere omfanget av rapportering og dokumentasjon på nasjonalt nivå, samt ta initiativ til at kommunene gjennomgår sine lokale planer for rapportering og dokumentasjon når nye læreplaner innføres. En slik gjennomgang bør gjennomføres i samarbeid med partene, lærerutdanningsinstitusjonene, elever, lærerstudenter, skoleeiere og skoleledere, med sikte på å redusere dokumentasjonskravene og styrke det lokale handlingsrommet til skoleeier.
  2. Stortinget ber regjeringen nedsette et utvalg der partene i skolesektoren er representert, for å gjennomgå Nasjonale kvalitetsvurderingssystemet i lys av fagfornyelsen, og fremme forslag til endringer på egnet måte.
  3. Stortinget ber regjeringen undersøke i hvilken grad detaljerte målkrav og indikatorer knyttet til elevresultater benyttes i ansettelsesavtaler med skoleledere og rektorer. Videre ber Stortinget regjeringen vurdere konsekvensene av dette sett i lys av overordnet del av læreplanen og melde tilbake til Stortinget på egnet måte.Stortinget ber regjeringen sørge for at arbeidet med fagfornyelsen og revidering av opplæringsloven ivaretar lærerprofesjonens profesjonelle handlingsrom, i tråd med overordnet del – verdier og prinsipper for opplæring.

Hva regjeringen har gjort for å redusere rapporteringskrav de siste årene

  • Rapportering til grunnskolens informasjonssystem (GSI) er forenklet
  • Forenklet vurderingsregelverk og reduserte krav til skriftlig undervisningsvurdering.
  • Veiledning som forenkler det tidligere kravet om å kartlegge nyankomne innvandrere som ikke kan norsk.
  • Kartleggingsprøvene i skolen (lesing, regning og engelsk) på yrkesfag VG1 er endret fra å være obligatoriske til å bli frivillige.
  • Varslet ytterligere endringer i det Nasjonale kvalitetsvurderingssystemet.