Arkivert artikkel

Europeisk samarbeid gir deg helsehjelp på ferie

Det er alltid kjedelig å bli syk. Ekstra kjedelig er det om man er på ferie og ikke vet hvor man skal henvende seg. EØS-avtalen gir deg rett på helsehjelp!

Vi reiser mye mer enn før, og flere tusen nordmenn får årlig bruk for det europeiske helsetrygdkortet.

EØS gir deg helsehjelp på ferie

Med EØS-avtalen har du heldigvis rett på samme helsehjelp som innbyggerne i landet når du befinner i, så lenge du oppholder deg i et av de 31 andre EØS-landene eller Sveits.

Europeisk helsetrygdkort

Det europeiske helsetrygdekortet sikrer deg samme tilbud som innbyggerne i landet du ferierer i. Før du reiser bør du derfor passe på at dette kortet er gyldig, og husk å ta det med deg. Det kan bli dyrt å glemme det. Kortet bestilles gratis via Helfo.

For eksempel kan et besøk på akutten i Reykjavik koste det tidobbelte uten kortet. Ordningen gir deg trygghet også dersom uhellet skulle være ute i ferien. Dette er takket være EØS-avtalen.

Med EØS-avtalen er vi en del av det europeiske fellesskapet med like rettigheter uavhengig av hvilket EØS-land vi besøker. Sikkerheten om at man blir tatt vare på i uforutsette situasjoner på ferien eller annen utenlandsreise, er kanskje den viktigste forutsetningen for at nordmenn kan reise så mye som vi gjør.

Les også disse relaterte sakene: