Arkivert artikkel

Kaci Kullmann Five har gått bort

Det er med stor sorg vi har mottatt den triste meldingen om at Kaci Kullmann Five har gått bort.

Kaci Kullmann Five Foto: Scanpix

Med henne har vi mistet et sterkt og varmt menneske og én av de mest markante og banebrytende, tidligere lederne i Høyre. Tankene mine går til Kacis nærmeste familie. Dere har uendelig mange venner i Høyre som er med dere i sorgen.

Kaci har vært en pionér i Høyre. Hun ble den første kvinnelige lederen i Unge Høyre på slutten av 70-tallet. Og hun ble Høyres første kvinnelige leder, fra 1991-1994. Kaci var et menneske med en strålende energi, hun var svært kunnskapsrik og hun hadde stor omsorg for alle rundt seg. Et menneske med et klart hode og et stort, varmt hjerte.

Samtidig som Kaci var den første kvinnelige lederen i partiet, representerte hun en ny generasjon. Gjennom sin innsats og sin gjerning i politikken, gikk hun opp en vei for oss som har kommet etter henne. Den innsatsen skal både jeg og mange andre av min generasjon være svært takknemlig for.

Kaci hadde en rekke sentrale verv i partiet, fra hun ble aktiv i Unge Høyre rundt 1970, til hun gav seg som partileder i 1994. Hun var innvalgt til Stortinget fra Akershus fra 1981 til 1997, og hun var handels- og skipsfartsminister i Syse-regjeringen, 1989-1990.

Kaci har hatt flere sentrale roller i nærings- og samfunnsliv etter at hun gikk ut av politikken. Siden 2003 var hun medlem av Nobelkomiteen, og fra 2015 ledet hun komiteen. Her fikk Kaci igjen jobbe for fred, demokrati og menneskerettigheter – noe hun brant sterkt for gjennom hele sitt samfunnsaktive liv.

Vi minnes en sterk og varm samfunnsbygger.

kaci kullmann five