Arkivert artikkel

Kommunene får penger til å bekjempe vold i hjemmet

–Arbeidet mot vold og overgrep blir prioritert høyt av regjeringen, og det er ute i kommunene det viktigste arbeidet skjer. Derfor lanserer vi nå en tilskuddordning for kommunene, sier Barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland.

Den samlede satsingen i 2018 ligger på 108 millioner kroner, og det er bevilget penger til prosjekter i mer enn 50 ulike kommuner.

–Foreldre er de viktigste omsorgspersonene i et barns liv. For å sørge for at barn skal få en trygg oppvekst, må vi styrke foreldreskapet i familier med utfordringer, sier Helleland.

Foreldrestøttende tiltak i kommunene er et forebyggende tiltak mot vold, overgrep og omsorgssvikt mot barn. Formålet med tilskuddsordningen er å gi barn hjelp gjennom å stimulere kommunene til å iverksette foreldrestøttende tiltak. Dette er tiltak som skal hjelpe foreldrene å se barnas emosjonelle, kognitive og fysiske behov.

–Dessverre er det mange barn som opplever enten fysisk eller psykisk vold i hjemmet. Det må vi gjøre noe med. Verdens helseorganisasjon anser foreldrestøtte som det mest effektive virkemidlet for å forebygge vold og overgrep, forteller Helleland.

–Å gi hjelp og støtte til foreldre er noe av det viktigste vi kan gjøre for å forebygge vold og omsorgssvikt. Tilskuddordningen har vist oss at etterspørselen er høy i kommunene. Nettopp derfor er ordningen så viktig. Trygge foreldre gir trygge barn, avslutter Helleland.

Les mer om tiltakene hos Bufdir