Arkivert artikkel

Norge tar initiativ til internasjonal giverkonferanse for syriske flyktninger

– Konflikten i Syria har skapt den største flyktningkrisen i vår tid. Det internasjonale samfunnet må øke innsatsen for flyktningene og sivile i nød i Syria og nabolandene, sier statsminister Erna Solberg.

Siv Jensen og jeg er enige om at Norge skal ta et initiativ overfor FN. Jeg har derfor i dag skrevet til FNs generalsekretær Ban Ki-moon med tilbud om at Norge kan være vertskap for en giverkonferanse for Syria-krisen, sier statsministeren videre.

I Syria er nesten 8 millioner mennesker på flukt i eget land. Samtidig har Syrias naboland tatt imot over 4 millioner flyktninger. Å sikre et forsvarlig tilbud til flyktninger i nærområdene er kostbart. FNs nødhjelpsappell for Syria-krisen har foreløpig ført til at kun 37 prosent av behovet for er dekket.

– Det er nå behov for en ekstraordinær internasjonal innsats. Gjennom vårt initiativ ønsker vi å bidra til å mobilisere midler til å støtte syriske flyktninger og vertsamfunnene i nabolandene, men også til humanitære tiltak inne i Syria, sier finansminister Siv Jensen.

Her kan du lese om den norske innsatsen for flykninger- asylsøkere:
Her kan du se tidslinjen for den norske innsatsen for flykninger- asylsøkere: