Arkivert artikkel

Ny komitéleder i familie- og kulturkomiteen

Familie- og kulturkomiteen har valgt Høyres Kristin Ørmen Johnsen til ny komitéleder.

Kristin Ørmen Johnsen er ny komitéleder i familie- og kulturkomiteen på Stortinget.
Hun går fra å være Høyres fraksjonsleder i kommunal- og forvaltningskomiteen og over i rollen som leder for familie- og kulturkomiteen.

– Jeg er glad for å få muligheten til å lede komiteen. Kultur og familie er et felt som er viktig for mange. Vi går en spennende tid i møte og jeg ser frem til å ta fatt på arbeidsoppgavene, sier Kristin Ørmen Johnsen.

Innsats for likestilling

Norge har lang tradisjon for å arbeide for kvinners rettigheter og likestilling. I september 2016 lanserte vi blant annet en ny handlingsplan for kvinners rettigheter og likestilling i utenriks- og utviklingspolitikken. Regjeringen jobber aktivt med å fremme likestilling både i Norge og internasjonalt.

– Likestillingen har kommet langt i Norge, men vi er ikke mål. Jeg vil fortsette arbeidet med å styrke likestillingen i minoritetsmiljøer og ellers i samfunnet, sier Ørmen Johnsen.

Trygg oppvekst for barn

Alle barn trenger trygge rammer rundt oppveksten og hvert enkelt barn skal tas på alvor. Noe mer?

– Vi skal jobbe videre for å trygge barns oppvekstvilkår i Norge gjennom gode tjenester. En god barndom varer livet ut, fortsetter Ørmen Johnsen.

Ny kulturmelding

Regjeringen har satt i gang arbeidet med en ny kulturmelding. Meldingen skal danne grunnlaget for en overordnet politisk debatt om kulturpolitiske utfordringer i årene som kommer.

– Jeg har store forventninger til den kommende kulturmeldingen. Det blir blant annet spesielt viktig å vurdere hva som skal være statens rolle i kulturlivet, avslutter Ørmen Johnsen.