Arkivert artikkel

Påskebrevet: Påskevett mot ensomhet

Mange av oss gleder oss til høytider som påske. Skal en tro tabloidavisene og sosiale medier tilbringer alle påskedagene i fjellet, med solkrem, skiturer, kvikk-lunsj og venner. Men, slik er det jo aldeles ikke.

Les påsketips mot ensomhet her. Foto: illustrasjon
Visstnok er det bare 1 av 10 som drar til fjells. De aller fleste tilbringer påsken hjemme. For noen er det også en høytid man gruer seg til. Følelsen av ensomhet kan forsterkes når det generelle inntrykket er at alle andre har det hyggelig i lag. Bruken av sosiale medier gjør at hverdagen til «alle de andre» blir lett synlig.

Ensomhet er like skadelig som å røyke, har helseminister Bent Høie sagt. Ensomhet er et økende folkehelseproblem. Blant de over 80 år oppgir omtrent tre av ti at de er ensomme. Det innebærer ikke bare at de går glipp av gleden ved å være sammen med andre. De går også glipp av helsegevinsten ved å være en del av et fellesskap.

Selv om det er et politisk ansvar å motarbeide ensomhet, er det også et ansvar som hviler på hver og en av oss. Derfor foreslår jeg fire alternative påskevettregler:

1. Ring en som du vet er alene i påsken
2. Ta med deg en venn på spasertur
3. Stikk innom en som ikke så lett kommer seg ut

Og for de som tør å by litt ekstra på seg selv:

4. Lytt til erfarne folk – stikk innom og ta en kaffeprat på et sykehjem eller omsorgsbolig

Det beste for et menneske er et annet menneske. Det betyr at følger du noen av mine påskevettregler, skal jeg love deg at du får like mye som du gir. Det er ingenting som slår ekte kontakt mellom mennesker. Det er her Facebook aldri vil vinne.