Retten til spesialundervisning beholdes
Nå har regjeringen konkludert: Vi beholder retten til spesialundervisning
–Vi beholder retten til spesialundervisning. Vi har lyttet til foreldre og elever som sier at retten skaper trygghet. Men vi må få på plass andre endringer slik at flere får tidligere og bedre hjelp, sier Høyres kunnskapsminister Jan Tore Sanner.
Høyre vil flytte mer kompetanse fra møterom til barnehage og klasserom
I revidert nasjonalbudsjett ble det satt av totalt 15 millioner kroner til pilotprosjekter for å forbedre spesialundervisningen. Vi trenger mer kunnskap om hva som virker. De første fem millionene lyses ut nå og kommuner kan søke om tilskudd til å prøve ut nye måter å jobbe på.
Nå starter vi en nødvendig nasjonal omlegging av spesialundervisningen. Vi må endre praksis slik at flere før tidlig hjelp og støtte. Med pilotforsøkene kan kommunene teste ulike modeller for å bedre spesialundervisningen og flytte mer kompetanse nærmere elevene.
Elevene med størst behov må få de beste hjelperne
Dagens spesialundervisning er ikke god nok. Nesten 70 prosent av undervisningen blir styrt av personer uten den faglige kompetansen som kreves.
–Mange elever med behov for hjelp, får denne for sent, eller av ukvalifiserte assistenter. Vi svikter de mest sårbare barna hvis vi ikke klarer å gi de den hjelpen de trenger, når de trenger den, sier Sanner.
Det er i tillegg en skjev kjønnsfordeling, hvor 28 prosent av jentene får undervisning av assistenter, mens det gjelder hele 72 prosent av guttene. En god og inkluderende skole for alle i en tidlig alder er avgjørende for å hindre frafall og utenforskap senere i livet.
Fakta
- Mellom 15 og 25 prosent av alle barn/elever har behov for et tilrettelagt pedagogisk tilbud eller et tilrettelagt undervisningstilbud.
- Om lag 8 700 barn i barnehage og 50 000 elever i skolen får et spesialpedagogisk tilbud, dvs. 7,9 prosent av elevene i skoleåret 2017-2018.
- 48 000 elever hadde vedtak om spesialundervisning med lærer.
- 23 700 elever fikk timer med assistent. Dette betyr at nær halvparten av alle elever med spesialundervisning har både assistent og lærer i vedtaket.
- 68 prosent av elevene som får spesialundervisning er gutter.
- I gjennomsnitt 3,1 % som får spesialpedagogisk hjelp i barnehagen.
- I gjennomsnitt 7,8 % som får spesialundervisning i grunnskolen.
- Om lag 2,5 % som får spesialundervisning i videregående opplæring.
- Andelen barn og unge som mottar spesialundervisning er størst på ungdomstrinnet.
- Annethvert barn som får spesialundervisning får det av ufaglærte. Dette gjelder også for mange av barna som får spesialpedagogisk hjelp i barnehage.
- En av tre elever som får spesialundervisning blir tatt ut av klasserommet.
- Skolenes spesialundervisning har ofte lave forventninger til elevenes læring, og elevene lærer mindre enn de kunne gjort med et godt opplegg.