Arkivert artikkel

Stor vekst i jordmødre og helsesøstre i kommunene

Nye tall fra SSB viser at det er en kraftig økning i årsverk for jordmødre og helsesøstre i kommunene. Veksten er på 134 nye helsesøstre og 46 jordmødre fra 2016 til 2017.

Det er en kraftig økning i antallet nye helsesøstre og jordmøre i kommunene.

Nye tall fra SSB viser at det er en vekst på 134 helsesøstre og 46 jordmøre på helsestasjonene og i skolehelsetjenesten fra 2016 til 2017. Regjeringen har gjennom flere år satset på å bygge opp et godt lavterskeltilbud til barn, unge og familier i kommunene.

– Nå ser vi tydelig at Regjeringens politikk fungerer. Helsestasjons- og skolehelsetjenesten er spydspisser i det forebyggende arbeidet og innen psykisk helse, og har ansvaret for å følge opp kvinner og familier i barselperioden. Det er derfor svært gledelig at vi ser en så stor vekst i jordmødre og helsesøstre, sier helseminister Bent Høie.

Til sammenligning økte årsverk for helsesøstre for 2015-2016 med 118, mens vi året før så en økning på 135. For jordmødre var tallene 39 flere årsverk for perioden 2015-2016, men det året før var en økning på 35.

I budsjettene for både 2017 og 2018 er helsestasjonene og skolehelsetjenesten styrket med over 1 milliard kroner. Gjennom budsjettforliket er det avsatt ytterligere 20 millioner kroner i øremerket tilskudd til jordmortjenester i kommunene i 2018.

Totalt økte antall årsverk jordmødre med 120 i perioden fra 2014-2017. Antall årsverk helsesøstre økte med 387 i samme periode