Arkivert artikkel

Student? Da bør du lese disse 10 punktene

Høyre er opptatt av at du skal ha tid til å studere og at det er god kvalitet på utdanningen din. Derfor har vi gjort flere grep for å forbedre studietiden din.

Studenter skal ha tid til å studere og møte faglig utfordrende studier av høy kvalitet

1. Studiestøtte

De siste fem årene har vi økt studiestøtten utover pris- og lønnsvekst i statsbudsjettet. Det betyr at du som student får bedre råd hvert eneste år. I tillegg er vi godt i gang med opptrappingen til 11 måneders studiestøtte. Det betyr at du kan bruke mer tid på lesesalen fremfor deltidsjobben i perioden hvor studiet krever aller mest av deg. I år fikk studentene 2 av 4 uker i juni utbetalt som tilsvarer 5317 kroner.

2. Rekordmange studentboliger

Et godt og rimelig sted å bo er en forutsetning for å kunne studere. Behovet er stort, nettopp derfor bygger vi historisk mange studentboliger. Mens den rødgrønne regjeringen hadde et årlig snitt på tusen studentboliger har vi det dobbelte. I 2018 er det satt av penger til å bygge 2500 studentboliger. I tillegg har vi gjort det enklere å bygge gjennom å heve den rammen boligene må holde seg innenfor for å kunne få tilskudd fra staten og vi har satt ned et eget utvalg som skal se på vilkårene for studentboligbygging.

3. Makt over egen studentvelferd

For Høyre er det viktig at studentene selv bestemmer over eget studentvelferdstilbud. Den rødgrønne regjeringen fjernet studentenes flertall i styrene til studentsamskipnadene. En av de første tingene Høyre gjorde da vi tok over Kunnskapsdepartementet var å gi studentene makten, flertallet, tilbake i styrene.

4. God studiekvalitet

Det er ganske store forskjeller på kvaliteten ved universiteter, høyskoler og fagskoler. Vi har lagt frem en egen stortingsmelding om kvalitet i høyere utdanning og en egen stortingsmelding om fagskolene. Vi forventer at institusjonene følger opp og sikrer god kvalitet i alle studier. Du som student skal bli godt integrert i det akademiske og det faglige fellesskapet og oppleve studiet som engasjerende og nyttig.

5. Eksamen

Eksamen er noe alle studenter er opptatt av. Det er det du står igjen med som skal si noe om kompetansen din i de ulike fagene du har hatt. Vi har sørget for at det skal utarbeides sensorveiledning ved alle eksamener for å sikre rettferdig sensur, i tillegg er det nå mulig å klage individuelt når du har hatt gruppeeksamen og få en ny individuell vurdering. Det har ikke vært mulig tidligere.

6. Frikortgrensen er økt til 55 000

Mange ønsker å ha en deltidsjobb ved siden av studiene, og nå har vi økt grensen for hvor mye du kan tjene før du må betale skatt til 55 000 kroner i året. En jobb ved siden av studiet kan bidra til relevant arbeidserfaring, bidra til de månedlige utgiftene og gjøre det mulig å sette av litt penger til boligsparing mens du studerer.

7. Økt Boligsparing for unge (BSU)

BSU er en god spareform som kan benyttes opp til du er 33 år gammel. I 2014 økte vi grensen for hvor mye du kan spare per år fra 20 000 til 25 000 kroner, og totalt 300 000. Sparer du 25 000 i året kan du trekke fra 5 000 kroner på skatten. Formålet med BSU er å hjelpe unge inn på boligmarkedet.

8. Psykisk helse

Alle har en psykisk helse. Det er ingen selvfølge at man går gjennom livet uten å bli syk. Det er snarere en sjeldenhet. Og dette gjelder ikke bare somatiske plager, men også psykiske. I studietiden kan det være behov for å ha noen å snakke med. Regjeringen har bestemt at alle kommuner skal ha psykolog fra 2020 – spesielt for å bedre unges helse. Med god psykisk helse får du en bedre studiehverdag. I tillegg har vi i statsbudsjettet for 2018 plusset på 10 millioner kroner til en søknadsbasert pott til arbeid for psykisk helse blant studenter.

9. Studentlege og rimeligere helsetilbud

Når du begynner å studere kan det være lurt å vurdere å bytte fastlege til en som befinner seg i nærheten av studiestedet ditt. Studentsamskipnaden har oversikt over student-leger du kan benytte. De tilbyr også tannlege, psykolog og rådgivning for studenter de aller fleste studiestedene. Sjekk ut din studentskipnad for å se hva de kan tilby av velferdtjenester.

10. HPV-vaksine

Nå får du som er ung kvinne født 1991 eller senere tilbud om gratis HPV-vaksine for å beskytte deg mot livmorhalskreft. Vaksinasjonen vil organiseres av kommunene. Les mer her. Gutter får også tilbud om HPV-vaksine fra skoleåret 2018/2019.

Interessert i å engasjere deg politisk ved siden av studiene?

Meld deg inn i Høyres Studenter!