Arkivert artikkel

Studere i Europa? EØS-avtalen gir deg muligheten

Mulighetene har aldri vært større, og det har aldri vært enklere. Gjennom vårt medlemskap i EØS får du som student tilgang på europeiske toppuniversiteter, både for utveksling og fullt studieløp.

Det har aldri vært enklere å gjennomføre studier i Europa, takket være EØS-avtalen.

Har du en drøm om å reise til England og studere på Oxford eller Cambridge? Vil du lære fransk i Paris, eller tysk i Berlin? Vil du kanskje gjøre noe helt nytt og flytte til et annet land for å studere, eller bare ta et utvekslingsopphold?

Mulighetene har aldri vært større, og det har aldri vært enklere! Retten til å bo og studere i EU er sikret gjennom vårt medlemskap i EØS. Det gir enkel tilgang på europeiske toppuniversiteter, både for utvekslingsopphold og fullt studieløp.

Erasmus+

Gjennom Erasmus+-programmet, EUs utdannings- og utvekslingsprogram, har du som norsk student en unik tilgang på stipender for utvekslingsoppholdet. Da slipper du også å betale skolepenger, registreringsavgifter eller adgangsavgifter til universitetet.

Hvert år får flere tusen norske og europeiske studenter mulighet til å reise på utveksling med støtte fra Erasmus+. I mer enn 30 år har i overkant av ni millioner studenter fått dra til et annet land, tilegnet seg nye erfaringer og opplevelser, og blitt kjent med andre kulturer gjennom utvekslingsopphold fra Erasmus+.

Ut i Europa og resten av verden

Erasmus+ gir gode muligheter til å oppleve Europa. Men utvekslingsprogrammet stopper ikke ved Europas grenser. Det gir også norske studenter mulighet til å gjennomføre utvekslingsopphold i andre land på andre kontinenter. Denne tilgangen får du som student på grunn av EØS-avtalen.

Som en del av Erasmus+ blir du også kjent med andre studenter som benytter seg av tilbudet. På den måten blir du ikke bare kjent med kulturen i det landet du har dratt på utveksling til, men får også muligheten til å lære om andre land og kulturer.

Dette gir deg en unik mulighet til å bygge nettverk og vennskap på tvers av landegrenser. «Erasmus+ generasjonen» er et begrep som kjennetegner mer enn tre generasjoner europeere som har knyttet bånd og skapt et kontaktnettverk på bakgrunn av utvekslingsoppholdet. Dette er bare en av mange fordeler knyttet til EØS-avtalen.

Les også disse relaterte sakene: