Arkivert artikkel

Syse-utvalget klar med sin rapport

Rapporten fra utvalget som har gjennomgått Høyres og Unge Høyres håndtering av varslingssakene er klar.

Høyre nedsatte 19. januar et utvalg ledet av Henrik Syse, som fikk i oppdrag å se på hvordan partiet har håndtert varsler om seksuell trakassering. Utvalget fikk også i oppdrag å foreslå endringer i etisk regelverk og rutiner.

I denne rapporten prøver vi å være både ærlige og konstruktive. De overtrampene som har skjedd, handler ikke om for dårlige retningslinjer. Dette handler aller mest om holdninger og kultur, og det handler om bevissthet om hvor viktig det er å si ifra, og at det skal være lett og trygt å si ifra, sier leder for utvalget Henrik Syse.

Rapporten kan leses i sin helhet her.

Utvalgets forslag

Utvalget vil at det skal bli bedre kjent hvordan man varsler om uønsket opptreden, og at det skal bli mulig å varsle gjennom flere kanaler, om nødvendig anonymt. Samtidig foreslår utvalget å styrke retten til kontradiksjon. Utvalget oppfordrer også til økt bevissthet rundt bruken av alkohol, med klare regler for lederes opptreden.

Vi oppfordrer til en tydeliggjøring av de forskjellige sanksjonsmulighetene som finnes når noen bryter reglene, og til et tettere, konstruktivt samarbeid mellom organisasjonsleddene i slike saker, fortsetter Syse.

Det vi skriver om og anbefaler i rapporten, er overhodet ikke lettvint eller overbærende moralisme, som noen sikkert kan være redd for. Det handler om sunn fornuft, om respekt for hverandre og om å bygge en kultur der vi vil hverandre vel, sier Syse.

Utvalget kommer også med flere konkrete forslag til hvordan trakassering best kan forebygges. Rapporten kan leses i sin helhet her.

Skal lære av rapporten

Sentralstyret er innkalt til møte tirsdag 20. mars for å behandle Syse-utvalgets rapport og diskutere hvordan partiet skal følge opp konklusjonene.

Jeg vil takke Henrik Syse og alle som har bidratt i utvalgets arbeid. Vi har hatt for mange varslingssaker, og noen av dem har ikke vært håndtert godt nok. Utvalgets rapport handler om å få læringspunkter for fremtiden. Høyre og Unge Høyre skal være organisasjoner det er trygt å være med i. Vi skal sikre at nødvendige rutiner på plass. Utvalgets rapport vil hjelpe oss med det, sier generalsekretær i Høyre John-Ragnar Aarset.

Utvalget har bestått av Henrik Syse (leder), Margunn Ebbesen, Trond Reidar Hole, Beate Heieren Hundhammer og Marit Berger Røsland. HR-sjef i Høyre Berit Tenden har vært sekretær for utvalget.

For videre kommentarer, kontakt Høyres pressetelefon: 474 66 910 (ikke SMS).