Arkivert artikkel

Trond Hellelands tale til det 162. storting

Ærede president og Storting,Denne forsamlingen har fått tillit fra det norske folk. Vi har litt ulike partifarger. Noen er blå, noen er rød, noen er gule og andre grønne. Til felles har vi et brennende ønske om å gjøre Norge enda bedre.

Vi har akkurat lagt bak oss en krevende valgkamp. Der har vi sikkert sagt ting til hverandre som er litt spissere enn hva vi normalt er komfortable med. Derfor er det godt å komme tilbake til vanlig arbeid i Stortinget, hvor vi kan starte med blanke ark og jobbe for et bedre Norge.

President. For andre gang etter 2. verdenskrig har en Høyre-ledet regjering blitt gjenvalgt. Det er en tillitserklæring fra velgerne. Jeg tror velgerne har gitt Erna Solberg fornyet tillit fordi regjeringen har gode resultater å vise til, og klare visjoner for hvor Norge skal videre.

I 2013 stemte velgerne for kortere helsekøer, mer læring i skolen, flere veier og reformer i offentlig sektor. De handlet ikke bare om nye ansikter, slik Arbeiderpartiet hevdet, men om nye ideer og bedre løsninger. Velgerne fikk det de ba om, og svarte med å gi regjeringen fornyet tillit.

President. Politikk i regjering handler nettopp om å forvalte tillit på en god måte. Å gjøre det man sier man skal gjøre. Derfor blir det viktig for regjeringen å levere på våre valgløfter:

• Det handler om å skape flere jobber, fortrinnsvis jobber som bidrar til statsbudsjettet, ikke flere jobber som lever av statsbudsjettet. Det vil være helt avgjørende for å kunne fortsette styrkingen av velferden i Norge. Fordi det er arbeidstakere og bedrifter som betaler for den fantastiske velferdsmodellen Norge er.
  • Det handler også om å satse på tidlig innsats i skolen, og sørge for at elevene våre lærer mer og at færre faller fra.
  • Videre skal vi skape pasientenes helsetjeneste med kortere helsekøer og mer forutsigbar behandling, samt å gjennomføre en kvalitetsreform i eldreomsorgen, leve hele livet.
  • Ikke minst skal vi skape et tryggere Norge, ved å satse på forsvar, politi og beredskap.

President. Vi er heldig som får være Stortingsrepresentanter i Norge. Vår nasjonalforsamling har som tradisjon å jobbe godt sammen for å skape et bedre samfunn.

Ser vi på landene rundt oss, ser vi tegn til økende polarisering i politikken. Politisk gjennomslag blir erstattet med politisk konflikt, og det gjør at flere land havner i politisk stampe. Det gjør at tilliten til det politiske systemet faller, og til at de gode løsningene ikke finner veien til overflaten.

President. Norge er ikke der i dag. Tvert om er vår store styrke som nasjon at vi har stått sammen om viktige grep for å skape det velferdssamfunnet vi er i dag. På mange måter er vi enig om mange av de viktigste målene i politikken. Vi ønsker små forskjeller, et arbeidsliv med plass til alle og en skole som gir folk muligheter i sine liv. Vi har vært flinke til å ta det beste fra to verdener. Vi har f.eks. både en fri markedsøkonomi og en effektiv politikk for å motvirke utenforskap.

I stortinget har dette gitt seg uttrykk i bred enighet om flere viktige pilarer i vårt samfunn, slik som trygdesystemet og utenriks- og forsvarspolitikken. Bare de siste 15 årene har dette Stortinget samlet seg om pensjonsforlik, skatteforlik, forsvarsforlik, innvandringsforlik og klimaforlik, for å nevne noe. President. Dette er en stor styrke ved det norske demokratiet, og en egenskap andre land misunner oss.

Jeg velger å benytte anledningen i dag til å minne om dette, fordi dette er en verdi ved det norske demokratiet som er lett å ta for gitt. I en verden med sosiale medier og klikkmedier blir vi som politikere stadig etterspurt klarere tale og mer konflikt. Og i en slik verden må vi minne oss om de gode politiske prosessene det norske Stortinget er kjent for – fordi dette er prosesser vi er tjent med å holde vedlike.

Særlig blir dette viktig, da vi går trangere tider i møte. Omstillingen av vår viktigste næring, olje- og gassnæringen, er ikke ferdig selv om ledigheten nå går ned, veksten går opp og flere kommer i arbeid.

Vi må fortsatt skape flere jobber, særlig i privat sektor. På samme tid vil digitaliseringen og automatiseringen gjøre det nødvendig at vi som Storting har et særlig fokus på at befolkningen har den kompetansen de trenger til å ta de nye jobbene. Dette krever et løft for yrkesfagene, for digital kompetanse og for å sørge for at ingen går ut på dato.

President. Det kommer ikke til å være mangel på å oppgaver å løse i samfunnet. Eldrebølgen er ikke lenger bare et scenario, men for mange kommuner i ferd med å bli virkelighet. Frem mot 2030 blir vi om lag 50 prosent flere eldre over 80 år. Det er en av de største oppgavene vi står overfor i de kommende årene.

Alle de som har skreket etter strammere budsjetter og mindre oljepengebruk, kan med andre ord gå lysere tider i møte. Fordi med de demografiske utfordringene Norge står overfor og de forpliktelsene Stortinget allerede har gitt, innen samferdsel og forsvar – for å nevne noe, vil handlingsrommet i norsk økonomi bli trangere. Det krever at politikere fra alle partier blir litt flinkere til å si hvordan gode intensjoner skal betales, og ikke bare hva de vil gi mer penger til. Og jeg håper at vi som politikere kan være litt mer kreative enn å kun kreve inn mer fra folks sparepenger. Noe annet vil være politisk latskap.

På mange måter vil Norge gå inn i en ny normalsituasjon, hvor man må sette tæring etter næring. Gode ideer til hvordan skattekronene kan brukes smartere, slik at man får mer velferd for pengene vil være etterspurt. Ikke minst vil det bli behov for politikere som evner å reformere og modernisere, ikke bare reversere.

President. Som Norges største regjeringsparti vil Høyre ta ansvar for at vi får et Norge som er på sitt beste. Vi vil stemme for politikk som gjør et godt Norge enda bedre. Når utfordringene krever det, vil Høyre invitere partiene på Stortinget sammen for å løse de utfordringene vi som nasjon står overfor. Og jeg håper på Stortingets tilslutning til nye nødvendige reformer og forlik som kan bidra til å ta vare på Norge som verdens beste land å bo i, og sikre at Norge er et bærekraftig velferdssamfunn – også i fremtiden.

Det vil være nok av utfordringer å ta tak i. Eldrebølgen og digitaliseringen er allerede nevnt, men jeg vil også trekke frem behovet for å adressere utenforskapet i Norge – nemlig det å sørge for at de som kan jobbe, får jobbe.

President. Når vi som Stortinget skal ta vare på velferden i Norge, krever det ikke det bare at vi har en bærekraftig velferd økonomisk, men også klimamessig. Norge skal møte sine forpliktelser opp mot EU, og kutte utslippene med om lag 40 prosent i ikke-kvotepliktig sektor frem mot 2030.

Når man observerer de enorme teknologiske fremskrittene verden har tatt innen lavutslippsbiler og lavutslippsfartøy til sjøs de siste fire årene blir jeg optimistisk på at dette er mulig. Det er imidlertid viktig for Høyre at vi gjennomfører denne overgangen på en smidig måte, uten at vi mister tilliten hos befolkningen eller næringslivet.

President. Alle de innenrikspolitiske ambisjonene dette Stortinget har for å skape et bedre Norge, hviler på en grunnleggende forutsetning om at Norge er trygt. Derfor er det en viktig prioritet for denne regjeringen å styrke forsvaret og beredskapen i Norge. Det er nemlig vår aller viktigste forpliktelse til velgerne i Norge.

Vi kommer trolig også i de kommende årene til å se et uforutsigbart og sammensatt trussel- og kriminalitetsbilde. Terroren vi så sist uke i USA, og den krevende situasjonen på Koreahalvøya minner oss om det. Nettopp derfor er det så viktig at Stortinget følger opp enigheten fra Langtidsplanen for forsvaret og fullfører politireformen.

President. Uavhengig av hvem som styrer landet, skal Norge både være blant verdens tryggeste land å bo i og verdens beste land å bo i. Det er Stortingets fremste oppgave. Det vil kreve at vi både tar vare på det som er bra, men samtidig utvikler ny politikk.

Jeg ser frem til en ny regjeringsperiode og en ny stortingssesjon med dette for øyet. Og jeg er helt sikker på at dere vil se flere politiske invitasjoner fra Høyres side i løpet av Stortingsperioden. Vi kommer sikkert til å ha våre krangler, men vi må aldri glemme at vi alle sitter her fordi velgerne mente vi var best i stand til å skape et Norge på sitt beste.