Åpent innspillsmøte: Høyres ekspertpanel mot vold i nære relasjoner og negativ sosial kontroll

tirsdag 23. april 2024

Meld deg på her

Påmeldingsfrist: ons 17. april 2024

Stedet
Stortinget
Arrangement dato
tir 23. april 2024 fra 13:00 – 18:00
Påmeldingsdetajer
Registrer

Informasjon

“Kampen mot vold og negativ sosial kontroll er vår tids viktigste frihetskamp! Høyre har oppnevnt et ekspertpanel mot vold i nære relasjoner og negativ sosial kontroll. Oppdraget vårt er å foreslå tiltak kommune-Norge kan gå i gang med for å forebygge, bekjempe og følge opp denne alvorlige problematikken.”

Anne Lindboe, leder i ekspertpanelet og ordfører i Oslo
  • Vil du bidra?

Vi vil invitere deg eller en representant fra din organisasjon til å dele erfaringer og gi innspill til ekspertpanelets arbeid. Frist for påmelding er 17. april.

Innspillsmøtet holdes på Stortinget 23. april klokken 13-18. Angi i påmeldingen om hele eller deler av tidsrommet passer, du får tildelt et nærmere bestemt klokkeslett for kort presentasjon.

• Send oss innspill

Vi er spesielt på jakt etter konkrete tiltak som kommuner kan sette i verk innenfor dagens tjenestetilbud, men er også åpne for andre innspill og innspill knyttet til nasjonal politikk. Vi inviterer dere derfor også til å levere skriftlig innspill på maks to sider med konkrete tiltak.

Vi håper du vil dele din kunnskap og erfaring med oss!

Dette er ekspertpanelet

• Anne Lindboe, Leder av ekspertpanelet. Ordfører i Oslo, lege, tidligere barneombud
  • Ingeborg Ellen Forseth, Styreleder i Krisesenteret for Molde og omegn IKS. Gruppeleder for Høyre i Molde kommune.
  • Hanne Finanger, Leder forebyggingsenheten mot vold i Oslo politidistrikt og fylkesstyremedlem i Akershus KrF.
  • Endre Bendixen, Jurist i Stine Sofies Stiftelse.
  • Kine Pedersen Aamodt, Grunnlegger av organisasjonen «Du eier meg ikke».
  • Tom Georg Indrevik, Ordfører i Øygarden. Leder av Høyres kommunalutvalg.
  • Sveinung Stensland, Stortingsrepresentant, justiskomiteen.
  • Ingunn Foss, Stortingsrepresentant, justiskomiteen.
  • Linn Aurora Wengen, Politisk rådgiver for Høyres justisfraksjon på Stortinget.
  • Emil Tan Engeset, Politisk rådgiver for ordføreren i Oslo.
  • Gudrun Hesselberg, Konsulent for justisfraksjonen på stortinget.

Bakgrunn

Flere kvinner svarer at de har opplevd alvorlig fysisk partnervold. I 2023 gjaldt dette en av ti kvinner, i følge en rapport fra Nasjonalt kompetansesenter om vold og traumatisk stress (NKVTS). Samme undersøkelse viser også at en av ti kvinner har opplevd voldtekt.

I ytterste konsekvens går liv tapt. I 2023 var om lag 40 prosent av drapene begått i Norge partnerdrap. En fjerdedel av alle drap mellom 1990-2019 i Norge er partnerdrap (1990-2019). Det er for mye. Kommunene har både en mulighet og et ansvar for å forebygge vold i nære relasjoner. Likevel mangler planer.

Ved sist opptelling i 2018, fremkom det at over halvparten av norske kommuner mangler egne handlingsplaner mot vold i nære relasjoner. Støre-regjeringen har fått i oppdrag av Stortinget å «påse» at alle kommuner nå lager slike. Det er uklart hvordan dette vil følges opp.

Mandat gitt av Høyres ledelse

Malen skal inneholde tiltak innenfor områdene effektiv forebygging, beskyttelse av ofre og rettsforfølgelse av gjerningspersoner. Malen som utarbeides skal være relevante for bruk i norske kommuner, med fleksibilitet til å kunne gjennomføres både i små og store kommuner. Panelet skal i hovedsak utnytte medlemmenes ekspertise og erfaringer for å utarbeide malene, men kan også hente inn kunnskap eksternt.

Panelet skal vurdere eksisterende og nye tiltak, og vurdere metodikk og organisering for å få mest mulig effektive tiltak. Selv om hovedfokuset er på lokale tiltak, kan utvalget også foreslå forbedringer som peker på statlige/nasjonale virkemidler. Dette kan inkludere anbefalinger for hvordan staten kan støtte kommunenes arbeid mot vold i nære relasjoner gjennom lovgivning, finansiering, eller andre virkemidler, samt forbedre samordningen mellom etater.. Forslagene bør reflektere en balanse mellom praktisk gjennomførbarhet på kommunalt nivå og potensialet for statlig støtte, uten at dette er hovedfokus for utvalgets arbeid. Panelet bør vurdere hvordan kommunene skal arbeide med å avdekke vold i nære relasjoner. Panelet bør vurdere eventuell lovfesting av at kommunene har et krav om å ha en handlingsplan mot vold i nære relasjoner.

Utvalget skal arbeide pragmatisk og målrettet, forankret i medlemmenes faglige bakgrunn og praktiske erfaring. Det legges vekt på å utforme handlingsplaner som er ambisiøse på vegne av ofrene og realistiske å gjennomføre i norske kommuner. Utvalget skal særlig vurdere virkemidler som er relevante for ungdommer under 15 år.

Ønsker du å delta?
Ønsker du å sende innspill?
Ta kontakt med Emil Tan Engeset: