Boligpolitikk

Høyre vil at det bygges flere boliger, med mindre offentlig innblanding. Da holder prisene seg stabile, og det blir enklere å komme seg inn på boligmarkedet.

Høyre vil

Fortsette å forenkle byggekravene

Ved å forenkle krav som stilles for nybygg kan det bygges raskere og billigere

At Husbanken skal likebehandle boligaktører

Høyre mener at Husbanken må likebehandle offentlige aktører, boligbyggerlag og private aktører som ønsker å benytte ulike varianter av modellen leie-til-eie

Ikke ha en kunstig, statlig tredje boligsektor

Et storstilt kommunalt oppkjøp av boliger er ingen god løsning. Da vil vi igjen se en svart økonomi med penger under bordet, der ærlige folk ikke får kjøpt den boligen de ønsker.

Høyre vil ikke bruke folks skattepenger på å subsidiere boliger uten å være sikker på at det hjelper dem som trenger det mest.

Bygge flere og mindre leiligheter

Høyre vil bygge flere og mindre leiligheter slik at prisene for å komme inn på boligmarkedet blir lavere for unge i etableringsfasen.

Ved å forenkle byggenormen og øke byggetakten for mange små boliger, åpner vi for at mange flere unge kan kjøpe seg inn på boligmarkedet

Dette er problemet

Høyre i regjering har introdusert en rekke forenklinger, men det norske boligmarkedet er fortsatt preget av for mange kompliserte regler og krav. Mange prosesser gjennomføres analogt noe som forsinker og fordyrer prosesser. I tillegg bygges det for lite, særlig i byer som Oslo, Bergen og Tromsø. Det er med på å presse prisene opp og gjør det vanskeligere å etablere seg på boligmarkedet.

Dette er Høyres løsning

Høyre vil fortsette å forenkle kravene som stilles for nybygg så det kan bygges raskere og mer billigere. I tillegg må vi gjennomføre gode kollektiv- og samferdselsløft som letter på trykket i pressområder.

Slik skiller vi oss fra opposisjonen

Høyre

Forenkle krav i byggeprosesser for å gjøre det lettere og rimeligere å bygge boliger.

Opposisjonen

Stille flere strenge og unødvendige krav som bidrar til å presse prisene opp.

Dette har vi gjort

Enklere, raskere og billigere å bygge nye boliger

For Høyre har det vært viktig å sikre at folk flest har mulighet til å eie sin egen bolig. Da vi gikk inn i regjering var det en utfordring at boligprisene hadde steget mye over lang tid. Det var for lav tilgang på boliger, særlig i de store byene. Det var vanskelig å komme inn på boligmarkedet for mange.

For å få boligprisene ned måtte vi bidra til å få byggetakten opp og at det ble bygget flere boliger. Med enkle tiltak som å forenkle regelverk og stramme inn på tidsfrister har vi gjort det raskere, enklere og billigere å bygge nye boliger. Nå er tilbudet bedre, og det har bidratt til å stabilisere boligprisene.

Utvidet BSU-ordningen

Høye boligpriser og egenkapitalkrav fra bankene kan fortsatt gjøre det vanskelig for unge å komme inn på boligmarkedet. Regjeringen har utvidet BSU-ordningen for å hjelpe flere unge til å spare slik at de kan få mulighet til å kjøpe sin første bolig. Små leiligheter er særlig attraktive for førstegangskjøpere. Derfor har vi fritatt halvparten av de minste leilighetene fra tilgjengelighetskrav i TEK 10, noe som betyr at leilighetene blir billigere å bygge, og da også billigere å kjøpe.

Begrenset hvor mye kommuner kan ta i eiendomsskatt

Vi har gjort det rimeligere og enklere å være boligeier. Vi har begrenset hvor mye kommunen kan ta i eiendomsskatt, slik at du skal betale mindre for å bo. Vi har gjort det mulig å sette opp mindre bygg som garasje og uthus, og gjort endringer så et større areal av boligen din kan leies ut, begge deler uten å måtte søke kommunen.

Enklere inngang som førstegangskjøper

Vi har gjort det mindre interessant for boligspekulantene å kjøpe bolig nummer to eller tre slik at det blir lettere for småbarnsfamiliene å kjøpe sin første bolig.

Styrket Husbanken

Siden 2013 har 50 000 mennesker fått 50 milliarder kroner i startlån fra Husbanken. I 2021 planlegger vi å gi startlån til vanskeligstilte for 13 milliarder kroner, noe som vil hjelpe mer enn 8000 husstander. Det er ny rekord siden ordningen ble etablert av Erna Solberg i 2003.