Arkivert artikkel

Fått irriterende mange e-poster i det siste? Dette er grunnen

Har du fått mange e-poster med informasjon om oppdaterte regler for nettjenester du bruker? I juli 2018 får Norge en ny og strengere lov som ivaretar personvernet til innbyggerne, og en av konsekvensene er oppdaterte regelverk.

Nå får vi en ny og strengere personvernlov fra EU. Det gir deg og meg større kontroll over personopplysningene våre.

Har du fått mange e-poster med informasjon om oppdaterte regler for nettjenester du bruker? Dette er fordi vi nå får en ny og strengere personvernlov fra EU. Den gir forbrukerne større kontroll over sine personopplysninger og hva disse brukes til.

GDPR – General Data Protection Regulation – er EUs nye personopplysningslov som trer i kraft i juli 2018.

– En av de største endringene forbrukerne nå vil merke er at de ikke trenger å motta store mengder nyhetsbrev på epost og mobil uten å ha samtykket til dette. Man får rett og slett ryddet opp i havet av eposter som kommer daglig, sier justispolitisk talsperson i Høyre Peter Frølich.

GDPR er en oppgradering og forbedring av vår personvernlovgivning. Vi tilbringer mye tid på nettet og deler våre personopplysninger via sosiale medier og avtaler vi inngår digitalt. Næringslivet skal fortsatt kunne bruke våre personopplysninger til markedsføring, men forbrukerne skal samtykke og ha mer kontroll på hva de brukes til.

– En annen nyvinning er at alle avtalevilkår skal være tydeligere og lettere å sette seg inn i. Det blir lettere å skjønne hva man skriver under på og man slipper å bla seg gjennom tekst som er lengre enn et vondt år, fortsetter Frølich.

– Jeg synes også det er bra at Datatilsynet nå får mulighet til å ilegge større bøter for grove brudd på personvernlovgivningen. Personopplysninger skal ikke misbrukes og GDPR bidrar til en bedre og sikrere digital hverdag for oss alle, avslutter Frølich.

Andre sentrale punkter:

• Personvernerklæringer må blant annet forklare hva som samles inn, hvordan og hvorfor de gjør det, og hva informasjonen skal brukes til. Så enkelt som mulig.
  • Å godta slike vilkår skal bli enklere med krav til kortere og eksplisitt tekst.
  • Det skal også være mulig å velge selv hvilke opplysningen en vil dele og likevel få være kunde.
  • Arbeidsplasser skal ha et personvernombud som ivaretar arbeidstakernes personvern.