Arkivert artikkel

Flere politifolk og bedre beredskap

Med nærpolitireformen går vi fra et politi på kontor til et politi på hjul. Mindre kontortid gir raskere responstid og er med på å trygge Norge mot terror og kriminalitet.

mange politi
– Vi er på full vei mot å nå målet om 2 politifolk per tusen innbyggere i 2020, sier justispolitisk talsperson for Høyre Peter Christian Frølich.

– Denne regjeringen har ansatt 2 300 flere i politietaten. Vi er på full vei mot å nå målet om 2 politifolk per tusen innbyggere i 2020. Det skal sikre politiets responstid, vil gi bedre etterforskning og saksbehandling, sier justispolitisk talsperson for Høyre Peter Christian Frølich.

Med nærpolitireformen vil regjeringen sørge for at det blir flere politifolk i gatene og bedre ressurser til politiet. – Vi ser at responstiden går ned og utstyret blir bedre og mer moderne, sier han.

Oppfølging av Gjørv-kommisjonen

Etter 22. juli 2011 ble norsk politi gjennomanalysert. Gjørvkommisjonen og politianalysen pekte på at norsk politi ikke var organisert for å håndtere morgendagens kriminalitet. Frølich sier dette er bakgrunnen for at regjeringen gjennomfører nærpolitireformen.

– Høyre vil ha et politi som er synlig, raskt på plass, trent og utstyrt for å håndtere kriser og bekjempe terror. I en krise må vi ha tydelig ansvarsfordeling slik at alle vet hva de skal gjøre. Derfor har vi fått på plass en bistandsinnstruks som gjør det lettere for politiet å be om bistand fra Forsvaret, sier han.

Frølich peker på at trusselbildet og kriminaliteten er endret.

– Politiet trenger flere verktøy, lettere tilgang på våpen, nye politimetoder og moderne utstyr. Det leverer denne regjeringen på. I tillegg vil vi nå målet om 2 politifolk per 1000 innbyggere i 2020, sier Frølich. – Det nye beredskapssenteret er også viktig for at politiet er forberedt til å takle eventuelle kriser.

Han legger til at han forstår omorganiseringsperioden er krevende for alle i politiet.

– Å gjennomføre endringer er tøft, men det vil hjelpe. Det finnes knapt en etat i Norge som har blitt tilført mer penger enn politiet de siste årene. Som hovedregel styrer politiet bruken av midlene selv, det medfører også et ansvar for hvordan pengene er brukt. Det vil alltid være uenigheter om prioriteringen av midler, men mange av disse valgene må politiets egne ledere ta hovedansvar for, sier Frølich.

Mer politi også i Oslo

Oslo politidistrikt har fått 240 nye stillinger de siste årene, i tillegg til 30 nye stillinger i løpet av våren 2018.

– Det er påvist at ungdomsvold og gjengkriminalitet har økt drastisk i Oslo-området. Derfor satser vi på en massiv økning i antall politifolk som skal både forebygge, avverge og etterforske ungdomskriminaliteten, sier Frølich.