Arkivert artikkel

Historisk satsing på jernbane gir historisk resultat for NSB

Både i driftstall og i reisetall viser NSBs resultater at ting går på skinner for norsk jernbanesatsing.

Det er gode nyheter for norsk økonomi, for klimaet vårt og for alle som vil reise raskt og enkelt rundt i Norge, sier Nikolai Astrup, leder i transportkomiteen på Stortinget.

– Det er et fantastisk godt resultat for jernbanereformen. Med denne typen resultater viser NSB at de er godt rustet til å møte konkurranse om å kjøre tog i fremtiden. NSBs gode resultater er en direkte konsekvens av den enorme jernbanesatsingen som samarbeidspartiene nå gjennomfører: nye tog, flere avganger, vedlikeholdssatsing og utbygging, sier Astrup.

– I fjor var det 72,4 millioner reiser med NSBs tog, og det er en solid vekst fra 2014. Denne økningen fortsetter, og det er gode nyheter for norsk økonomi, for klimaet vårt og for alle som vil reise raskt og enkelt rundt i Norge, sier Astrup.

– Spesielt er jeg glad for å se at omstilling i godsvirksomheten fungerer. Det er et mål for regjeringen at mer gods skal gå over fra vei til bane og sjø, og når nå Cargonet leverer et positivt driftsresultat for første gang på åtte år, så viser det at ting er i ferd med å endre seg.

Vil du lese mer om vår samferdselspolitikk, kan du klikke her.

Ønsker du å finne en av våre politikere, kan du klikke her.

Har du spørsmål om dette temaet? Send oss gjerne en e-post.