Arkivert artikkel

Norge øker støtten til Myanmar og Bangladesh

– Jeg mener at de rystende overgrepene mot den muslimske rohingya-minoriteten i Myanmar gjør at Norge må bidra. Derfor trappet vi i september opp støtten med 15 millioner, sier statsminister Erna Solberg.

Statsministeren møter sin kollega fra Bangladesh, Sheikh Hasina. (Foto: SMK)

Regjeringen har tatt opp saken med Aung San Suu Kyi og Myanmars ambassadør til Norge.

– Jeg har selv diskutert det direkte med FNs generalsekretær Antionio Guterres og snakket med Bangladesh’ statsminister Sheik Hasina om hvordan om hvordan vi kan hjelpe de 400.000 som har flyktet over grensen fra Myanmar til Bangladesh, fortsetter statsministeren.

Norge støtter også Norges Røde Kors som sender et feltsykehus.

– Det er viktig at hele det internasjonale samfunnet bidrar både til å dempe konflikten og til å hjelpe de som flykter. Jeg er innstilt på at Norge skal ta sin skjerv i en alvorlig sitasjon, slik vi har tradisjon for, avslutter statsminister Solberg.

Bakgrunn:

• Rundt 400.000 mennesker, flesteparten fra den muslimske minoriteten rohingya, har ifølge FN flyktet over grensen fra Myanmar til Bangladesh. Samtidig er det store humanitære behov blant utsatt sivilbefolkning i delstaten Rakhine, der volden har eskalert og den humanitære situasjonen blitt kraftig forverret de siste ukene.
  • FN og humanitære organisasjoner har måttet trekke personell ut av området på grunn av sikkerhetshensyn og restriksjoner fra myndighetene. Det er derfor vanskelig å få presis informasjon om situasjonen i Rakhine.

Les mer om Høyres bistandspolitikk