Arkivert artikkel

Norske skip flagger hjem igjen

Regjeringens offensive maritime politikk virker – 47 skip flagget hjem siden 2016

– Vårt mål har vært å sørge for at så mange sjøfolk som mulig har en jobb å gå til

– Når så mange norske skip har flagget hjem siden 2016 viser det at vi har lykkes med den maritime politikken vår, sier Ove Trellevik, maritimpolitisk talsperson i Høyre.

Tall fra skipsregisteret viser at hele 40 av disse skipene har flagget hjem på grunn av forbedringene for NIS-skip som regjeringen har innført.

Regjeringens satsing på den maritime næringen har ført til langt bedre vilkår for skipsfartsnæringen, blant annet gjennom:

  • Styrking av tilskuddsordningen for sjøfolk
  • Oppmyking av fartsområdebegrensningene for NIS-skip
  • Styrking av norsk maritim kompetanse gjennom Markom2020
  • Satsing på tvers av havnæringene

En jobb å gå til
– Vårt mål har vært å sørge for at så mange sjøfolk som mulig har en jobb å gå til. I 2017 bevilger vi 2,1 mrd. kroner til sysselsetting av sjøfolk, fortsetter Trellevik.

Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk er det viktigste virkemiddelet for å sikre norsk maritim kompetanse. Satsingen har bidratt til at antallet sjøfolk i tilskuddsordningen holdt seg noenlunde stabilt i 2016 og på omtrent samme nivå som foregående år. Dette til tross for at mange norske maritime bedrifter de seneste årene har opplevd betydelige utfordringer.

Høyre har i regjering også styrket tilskuddordningen for NIS-lasteskip i såkalt deep sea-virksomhet. Rederier kan nå søke om tilskudd for sjøfolk på NIS-registrerte skip som frakter olje, gass, kjemikalier og ro-ro-last i utenriksfart.

Med den nye modellen tar vi enda et grep for å bevare norsk maritim kompetanse og sikrer arbeidsplasser på skip med norsk flagg også i fremtiden, avslutter Trellevik.

Bakgrunn – Tilskuddsmodellen for NIS-lasteskip i utenriksfart:

  • Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk omfatter i dag åtte tilskuddsmodeller, herunder en generell modell for tilskudd til skip i NIS, hvor tilskudd er begrenset til 26 pst. av forskuddstrekk av inntektsskatt, arbeidsgiveravgift og trygdeavgift per arbeidstaker.
  • Regjeringen har fra 1. juli fjernet grensen for maksimale utbetalinger av tilskudd per sysselsatt om bord på NIS-registrerte lasteskip som frakter olje, gass, kjemikalier eller ro/ro-last.
  • Endringen innebærer at rederier vil kunne motta full refusjon av forskuddstrekk av inntektsskatt, arbeidsgiveravgift og trygdeavgift per tilskuddsberettigede arbeidstaker om bord på skip innen de aktuelle fartøygruppene.
  • I utformingen av den nye ordningen har det blitt vektlagt at den ikke skal kunne bidra til å svekke NOR-registerets konkurransekraft. Ordningen har derfor blitt avgrenset etter skipsstørrelse, der alle NIS-lasteskip over 10 000 bruttotonn som seiler i utenriksfart i de aktuelle segmentene omfattes av ordningen, mens det for skip mellom 3 000 og 10 000 bruttotonn i tillegg stilles krav til at skipet i inneværende termin ikke har utført transportoppdrag mellom europeiske havner, herunder norske havner.
  • Endringen vil omfatte om lag 425 personer, tilsvarende om lag 95 pst. av arbeidstakerne som i dag er omfattet av den generelle ordningen for NIS-skip.
  • Tilskuddsmodellen må notifiseres og godkjennes av ESA før det kan utbetales tilskudd under den modellen. Det legges opp til at ordningen kan godkjennes innen søknadstidspunktet for 4. termin (juli-august), ultimo september, slik at ordningen er effektiv fra og med 1. juli.

Les mer om Høyres politikk for skipsfart og sjøfolk