Arkivert artikkel

Erna feiret uavhengighetsdag med norsk-litauere

Statsministeren deltok denne uken på 100-års jubileet for Litauens uavhengighetserklæring med norsk-litauere i Moss

Foto: Tage Pettersen, 2018

11. mars deltok Øst-Europeisk kulturforening, SØK og Moss Høyre på Litauens 100-årsfeiring av uavhengighetserklæringen. Deltagere var blant annet statsminister og partileder Erna Solberg, Litauens ambassadør Jonas Paslauskas og stortingsrepresentant Tage Pettersen fra Moss.

– Kjære alle sammen, laba diena! Gratulerer så mye med 100 års-jubileet for uavhengighetserklæringen, startet statsministeren gratulasjonen sin med.

– Flere kommuner i Norge har fått litauiske innbyggere – som her i Moss. Litauere i Norge gjør en stor innsats innenfor en rekke sektorer, som snekkere, leger, sykepleiere, bygningsarbeidere og i fiskeindustrien. Dere bidrar på en god måte til vår økonomi og i samfunnet vårt. Dere er alle med på den felles dugnaden. Det er jeg takknemlig for.

– Norge og Litauen er nære partnere. Vi har et godt samarbeid globalt, i Europa og i den nordisk-baltiske regionen. Vi samarbeider om politikk, sikkerhet, økonomi og kultur. Det skal vi fortsette å gjøre, avsluttet statsministeren.